Eyehategod – Eyehategod

Eyehategod – Eyehategod
Century Media Records, 2014

Nadat ik Eyehategod in 2013 voor het eerst live kon zien, bereikte niet veel later het bericht de wereld dat Joe LaCaze, de drummer van het gezelschap, was overleden. Nu was het al enige tijd geleden dat er een album is verschenen van deze pioniers in de sludge en samen met Crowbar en Down één van de exponenten van de NOLA. Toch was er dit jaar, na veertien jaar, eindelijk weer iets nieuws. Gezien het feit dat de opnames reeds in 2013 waren afgerond, geldt dit dus als de zwanenzang van Joe LaCaze. Maar wat mag je verwachten van een instituut als Eyehategod dat al jaren niks echt nieuws meer heeft laten horen?

Gelukkig maken ze vanaf de opener Agitation! Propaganda! gelijk duidelijk dat ze nog niets aan power hebben ingeboet en slaan je direct in je gezicht met een flinke punk attitude. Kracht bijgezet door de schreeuwerige vocalen van Mike Williams die overigens door Philip Anselmo perfect zijn opgenomen en goed in de mix zijn gezet. Tegen het einde van dit nummer komen de langzamere riffs tevoorschijn en wordt het al meer catchy. Dit wordt voortgezet op Trying To Crack The Hard Dollar en Parish Motel Sickness waar de moddervette riffs weer uit de plaatselijke moerassen worden getrokken en het losse drumspel een belangrijke factor is in de organische songs. Dat ze naast deze riffs ook meer bluesy voor de dag kunnen komen demonstreren ze direct met Quiter’s Offensive.

Nu kan ik hier een track voor track review doen van dit album maar daarmee verpest ik zeker de pret en de mening van mensen die het album nog niet gehoord hebben, dus dat laat ik hier achterwege. Verwacht van dit album niet de impact die een klassieker zoals Take As Needed For Pain had; ik denk dat we die tijd in het genre haast voorbij zijn. De blauwdrukken zijn overal aanwezig en Eyehategod laat horen dat ze verdomd goede uitvoerenden zijn.

EHG

1. Agitation! Propaganda!
  2. Trying To Crack The Hard Dollar