Sworn Enemy – Living On Borrowed Time

Sworn Enemy – Living On Borrowed Time
Rock Ridge Records, 2014

Met een bandnaam als Sworn Enemy is het voor de potentiële luisteraar al bij voorbaat duidelijk wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dit gezelschap verstopt zich niet diep in de Noorse bossen om duistere blackmetal te maken. Nee, we hebben hier te maken met vijf Yanks die onvervalste hardcore spelen uit de stad die geldt als bakermat van het genre: New York.

Vier albums hebben de mannen er sinds 2001 al opzitten, maar het vorige dateert alweer uit 2009. De toekomst van Sworn Enemy hing na het verschijnen van Total World Domination even aan een zijden draadje. De platenmaatschappij dropte de band en zanger en bandleider Sal Lococo zag al zijn collega’s vertrekken. Nooit opgeven, altijd doorgaan is binnen de hardcore echter het devies en dus ligt album nummer vijf nu op de planken. Fans hebben er trouwens aan meebetaald: Living On Borrowed Time kwam mede tot stand met behulp van crowdfunding.

Wat de luisteraars terugkrijgen voor hun geld? Degelijke hardcore zoals die alleen in New York gemaakt lijkt te worden, met een scheut thrashmetal en een vleugje punk. Niets meer, niets minder. Sal Lococo schreeuwt elf nummers lang over (zelf)respect, het leven op straat, vriendschap en het al dan niet vertrouwen van anderen. Titels als Hard Way, No Mercy, Never Forget en Do or Die spreken wat dat betreft voor zich. Lococo neemt die laatste titel trouwens letterlijk: hij wil na al die jaren wel eens doorbreken met zijn band. Hopelijk heeft hij nog een alternatief achter de hand want veel potten buiten de scene zal Living On Borrowed Time niet gaan breken. De vaste schare liefhebbers kan er echter ongetwijfeld prima mee uit de voeten.

Sworn Enemy - Living On Borrowed Time

1. Do or Die
  2. Hard Way