Dictated – The Deceived

Dictated – The Deceived
Metal Blade Records, 2014

Tijd voor de tweede langspeler van Dictated. Deze Nederlandse band vertoeft inmiddels onder de zorgzame vleugels van Metal Blade Records en komt nu dus met de opvolger van Summary of Retribution uit 2010. Het volume mag wat omhoog worden geschroefd, want het draait hier om agressie; iets wat je gewoonweg over je heen moet laten komen. Het basistrio van Dictated bestaat uit zanger York Keijzer en gitaartandem Sonja en Jessica. Op The Deceived wordt dit gezelschap aangevuld met drummer en rasratelaar Michiel van der Plicht (God Dethroned, Apophys) en Henri Sattler (God Dethroned) op bas. Het wekt op z’n zachts gezegd verwachtingen op, nietwaar?

De agressie op deze plaat huist zich vooral in de schreeuwgrunts van Keijzer en de drums van Van der Plicht, die ook binnen deze band niet aan energiebesparing doet. Qua gitaargeluid en -riffs raast het voornamelijk als een wervelwind (No Mercy for Cowards laat dit uitstekend horen en etaleert mijns inziens ook perfect waar deze band voor staat). Qua productie en totaalgeluid mag de band eveneens trots zijn op wat hier is neergezet. Alle factoren zijn luid en duidelijk te horen. Zodoende word je eigenlijk gewoonweg voor 35 minuten meegesleurd in een krachtig staaltje Nederlandse deathmetal wat me sporadisch doet denken aan Misery Index en (wellicht niet zo’n verrassing) God Dethroned. Weinig fratsen verder en zodoende kan ik hier heel lang over lullen, maar dat doe ik niet.

Dictated zet met The Deceived een sterke schijf neer die als eventueel puntje van kritiek slechts een monsterlijk catchy track mist; zo’n nummer wat meteen in het brein schiet om het niet meer te verlaten en deze band per direct (internationaal) op de kaart zet. Maar ja, waar hebben we het over? Ik denk dat het doel ruimschoots bereikt is voor deze dames en heren. Meer van dit is uiterst welkom!

Dictated - The Deceived

1. Forced into Dismay
  2. This Is to All