Alternative 4 – The Obscurants

Alternative 4 – The Obscurants

Prophecy Productions, 2014

Alternative 4 is de titel van één van de betere albums van Anathema. Vooral het eerste gedeelte van die plaat bevat nummers die de Engelse band sindsdien niet meer heeft geproduceerd. Een grote rol binnen de band was destijds, naast de broertjes Cavanagh, weggelegd voor bassist Duncan Patterson. Alternative 4 was tevens het laatste wapenfeit van Duncan bij Anathema. Een muzikaal verschil van inzicht deed hem besluiten de band te verlaten. Voor de muziek was Patterson echter niet verloren.

Vooral zijn samenwerking met Mick Moss binnen Antimatter maakte indruk, al nam Duncan ook daar de benen. Planetary Confinement uit 2005 was op dat moment ook een prima plaat binnen de discografie van die band. Volledig muzikaal grenzeloos stortte de beste man zich vervolgens op Ion, een wel erg experimenteel avontuur. Alternative 4 is sinds een aantal jaar het muzikal vehikel van Patterson.

The Obscurants is niet alleen de tweede plaat onder deze aan Anathema refererende band, ook muzikaal doet het denken aan vooral de sfeer van de in de eerste alinea genoemde plaat. Muzikaal zijn er echter vooral raakvlakken met Antimatter. Gek genoeg met die platen van Antimatter waarop Duncan geen rol speelde. De twee laatste dus.

Na een openingsthema (Them For The Obscurantist) krijgen we direct het langste nummer voor de kiezen; het relaxte Paracosm. Direct een bezwerend hoogtepunt dat veel belooft voor de rest van de plaat. Returning The Screw (een cover van de Fugazi) is kort, maar weet, ondanks de aardige interpretatie van het origineel, niet te overtuigen. Dina daarentegen pakt de draad van Paracosm weer op. Verstilde, met veel echo getokkelde gitaarpartijen over eenvoudige pianoriedels. Een minuut of zeven. Heerlijk. Het nummer gaat vloeiend over in Lifeline, net zo ontspannen en sfeervol. The Tragedy Shield dan? Idem. Mr. Black is natuurlijk een dikke vette knipoog naar Mr. White van Antimatter. Repetitief en beklemmend. Closure, met subtiele toevoeging van electonica is een prima uitsmijter.

Alternative 4 wordt zo langzamerhand een prima alternatief voor diegenen die van mening zijn dat de huidige koers van Anathema te soft is. Niet dat Alternative 4 nou zo hard is, integendeel. Maar Duncan Patterson weet wel die, van voorheen Anathema bekende, beklemmende en bevreemdende sfeer te omarmen in zijn muzikale uitspattingen. Topalbum voor de melancholici onder ons. Laat de herfst maar komen!

alternative 4

1. Theme For The Obscurantist
  2. Paracosm