Diskord – Oscillations

Diskord – Oscillations
Hellthrasher Productions, 2014

Om eerlijk te zijn zat ik al gedreven mijn vingers te knakken om dit plaatje eens even lekker de grond in te boren. Diskord schotelt namelijk een op het eerste gehoor zeer onprettige vorm van “progressieve” deathmetal voor. Het was mijns inziens rijp voor de sloop, maar na een luisterbeurt of vijf begon het me plotseling te dagen; de EP van dit Noorse drietal heeft even de tijd nodig om goed tot z’n recht te komen. Alsof ik dagenlang groene bananen zat te eten en er op een dag achter kwam dat ze eerst geel moeten zijn om van te kunnen genieten. Oscillations is de opvolger van Dystopics, een langspeler uit 2012.

Diskord noemt zichzelf progressief omwille van technisch vernuft, dissonante aanslagen en onheilspellende momenten die sporadisch de kop opsteken gedurende het progressieve geweld. Interessant is wel dat er typerende vormen uit de Noorse blackmetalwereld voorbij komen. De demonische, getergde vocalen komen heerlijk tot hun recht wanneer de band de gitaarmuur opbouwt in combinatie met sterke blasts. Combineer deze factoren met een mespuntje Death uit de tijd van Symbolic en je krijgt het geheel waar deze Scandinaviërs voor staan. Zoals gezegd was ik in de eerste instantie niet echt te spreken over deze schijf; de productie had daar voor een groot deel ook mee te maken. De dofheid is en blijft even wennen, maar wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, is het juist een zeer prettige bijkomstigheid. Het zorgt voor een stukje authenticiteit en gepaste duisternis. Een track als Elytrous Oscillations is een geschikt voorbeeld hiervan en tevens een van de betere nummers op dit album.

Voor de blackmetalliefhebber die wat verder kijkt dan zijn of haar neus lang is, kan dit zeer zeker voor veel luisterplezier zorgen. Liefhebbers van eigenzinnigheid kunnen hier ongetwijfeld ook mee uit de voeten. Ik houd de band sowieso in de gaten, want het is eigenlijk te gek voor woorden dat dit nog niet eerder is besproken op Zware Metalen. Prima schijf!

Diskord - Oscillations

1. Horrid Engine
  2. Lethargic Regression