1349 – Massive Cauldron of Chaos

1349 – Massive Cauldron of Chaos
Indie Recordings, 2014

Al sinds Liberation (2003) komt de razende blackmetal van 1349 hier met regelmaat uit de speakers geknald. De band is inmiddels niet meer weg te denken uit de Noorse scene en kent vandaag de dag een flinke fanschare. Het eigenzinnige en onheilspellende Revelations of the Black Flame werd in 2009 omschreven als commerciële zelfmoord, maar toen Demonoir het “licht” zag bleek de band ineens een stuk volwassener uit de hoek te komen. Nu is het tijd voor een volgende stap: Massive Cauldron of Chaos.

Waar 1349 in het verleden voornamelijk bekend stond als het schelle snelheidsmonster met absurde blasts van Frost (Satyricon), lijkt het geluid en de stijl van de band anno 2014 een prima balans gevonden te hebben tussen rauwheid en zwaarte. Uiteraard vliegen de ratels nog altijd rond je oren, maar met tracks als Chained en Postmortem weten de Noren ook een black-/thrash-achtig beest te kunnen creëren. Het lijkt soms bijna of we hier te maken hebben met de demonische, zwartgeblakerde kant van Motörhead. Een prima ontwikkeling die op de voorganger ook al de kop opstak. Sowieso ben ik erg te spreken over de productie van Massive Cauldron of Chaos. Het gitaargeluid blijft typisch 1349 (luister eens naar opener Cauldron), maar het klinkt allemaal een stuk zwaarder en voller dan voorheen. De screams van Ravn zijn prima in het geheel verwerkt en zijn voorzien van de nodige galm om de helse klanken die we gewend zijn van 1349 nog beter tot hun recht te laten komen.

Je kan hier kort of lang over lullen, maar feit is dat 1349 met Massive Cauldron of Chaos een plaat aflevert die de fans van de band verwachten. Een logisch vervolg op de voorganger en tevens vooruitgang op het gebied van dynamiek en volwassenheid. Alle kenmerkende factoren zijn behouden en toch klinkt dit zo fris als een vers overreden Noorse otter. Genoeg reden tot onmiddellijke aanschaf.

1349 - Massive Cauldron of Chaos

1. Cauldron
  2. Slaves