Wolvhammer – Clawing Into Black Sun

Wolvhammer – Clawing Into Black Sun
Profound Lore, 2014

Het Amerikaanse Wolvhammer heeft een line-up met flink wat bandervaring. Gitarist Jeff Wilson speelde onder andere bij Nachtmystium en Krieg en is op dit moment met een nieuwe Abigail Williams-plaat bezig, zanger Adam Clemans heeft zelfs de eerste schijf van het bekende deathcoregezelschap Veil of Maya ingebruld. Clawing Into Black Sun is de derde plaat van het gezelschap.

The Silver Key is een mooie acht minuten durende opener die gelijk meerdere kanten van de band laat horen. Het begin heeft een lekker stuwende rockbeat met sludgy blackmetalriffs en dit verandert al snel in een post-metalachtige passage à la Cult of Luna met galmend gitaarwerk van Jeff Wilson om daarna weer terug naar de blackmetal te gaan en zo te schommelen tussen deze verschillende elementen. Op de doomy afsluiter A Light That Doesn’t Yield is de band ook erg atmosferisch bezig met cleane vocalen, voor de rest pakt Wolvhammer het een stuk meer rechttoe-rechtaan aan. De blackmetal heeft een rockende vibe in zich en het doet me vaak aan het meest recente materiaal van Satyricon denken, al heeft deze band een veel modderiger geluid en pakt men vaker de punktempo’s op.

Wolvhammer houdt zich aan de basis, maar weet het met kleine zijsporen in de sound zoals sludgy ondertonen en sfeervolle doomy passages boeiend te houden. Aan de andere kant is er op The Silver Key na niet echt een track die er uit springt in de positieve zin. Gewoon goed, een predicaat dat ik niet al te vaak bij het sublieme aanbod van Profound Lore gebruik.

Wolvhammer – Clawing Into Black Sun

1. The Silver Key
  2. Clawing Into Black Sun