Under The Sun – Under The Sun

Under The Sun – Under The Sun
Eigen Beheer, 2014

Vanuit het zonnetje in Montpellier sturen de post-hardcore-heren van Under The Sun ons hun self-titled debuut op in de vorm van een langspeler. Geen EP dus, ook al telt deze plaat maar vier tracks. Vier behoorlijke kolossen van tracks die samen vijftig minuten aan luistermateriaal voorzien.

Het klinkt zeker niet fout, maar misschien blijft het spel van deze Fransozen iets te basaal binnen dit genre. Mooie post-rockfases en repetitieve, logge massa’s waar stelselmatig wat andere elementen opduiken in het verhaal. De gekende formule tussen rustgevende, akoestische fases en hardere momenten met daarop de gebruikelijke core-zang, maar Under The Sun mist duidelijk nog iets. Hoewel ik erg te spreken ben over de wisselwerking tussen deze mooie, heldere fases en de iets hardere momenten, grijpt de agressie nergens naar de keel. Het slopende weefsel is daarbij niet pakkend en gelaagd genoeg, waardoor het repetitieve karakter van deze band dreigt te vervelen en over het algemeen niet goed genoeg uit de verf komt. Het grootste mankement is echter de vocale aanwezigheid op deze plaat, en zeker niet omdat ik de core-klanken binnen dit genre niet weet te waarderen (denk aan het Belgische Musth). Zanger Jay brengt het naar mijn gevoel echter met te weinig overtuiging en schreeuwt ook op sommige akoestische fases nog door waar hij eigenlijk beter zwijgt. Vergelijk het instrumentale Initium en Burst In Dawn en je merkt meteen dat deze kweelpartijen eigenlijk geen meerwaarde hebben op Under The Sun.

Pluspunten zijn dus ongetwijfeld de spannendere en akoestische delen binnen het verhaal en de sterke sound. Under The Sun mist enkel nog wat gevoel en overtuigingskracht om het echt te maken binnen deze scene, mede omdat de zang en de opbouw nog wat roet in het eten gooien.

Under The Sun - Under The Sun

1. Initium
  2. Burst In Dawn