Lonely Kamel – Shit City

Lonely Kamel – Shit City
Napalm Records, 2014

Puur afgaand op de naam van de band en het album vreesde ik het ergste. Welke zichzelf respecterende groep muzikanten kiest een bandnaam als Lonely Kamel en maakt vervolgens een plaat met de naam Shit City? Ik vreesde het ergste maar was blij verrast vanaf de eerste tonen een prima blues/stonerrock bandje te horen. De muziek riep aanvankelijk herinneringen op aan de vroege AC/DC, later klonken er ook invloeden van Black Sabbath in door.

Niks mis mee, dat is in het kort het oordeel over deze plaat. Een korte zoektocht op internet leert dat we hier te maken hebben met vier Noren en dat Shit City hun vierde album is maar het eerste officiële voor Napalm Records. Album nummer drie, Dust Devil, verscheen nog op sublabel Spinning Goblin Productions, dus de Noren hebben promotie gemaakt. En dat is verdiend. Natuurlijk past Lonely Kamel binnen de trend van psychedelische rockbands die uit Scandinavië komen en deze heren nemen daarin een mooie positie in de subtop in. Het hele album luistert namelijk lekker weg. Er zit constant een lekkere groove in die de muziek meer doet neigen naar bluesrock dan naar stoner. De muzikanten beheersen hun instrumenten en zanger/gitarist Tomas Brenna is prima bij stem. Helaas wordt het nooit écht spannend.

Dat is helemaal niet erg, elke dag kaviaar gaat op een gegeven moment ook vervelen. Een eenvoudige maar smakelijke maaltijd houdt een mens ook tevreden. En die verzorgt Lonely Kamel. Shit City is een prima plaatje waar niemand zich een buil aan zal vallen. En wie weet wat er nog in het verschiet ligt als er ook nummers gaan komen die wél blijven hangen.

Lonely Kamel - Shit City

1. Shit City
  2. White Lines