Cannibal Corpse – A Skeletal Domain

Cannibal Corpse – A Skeletal Domain
Metal Blade Records, 2014

Meningen over nieuwe Cannibal Corpse-albums vallen doorgaans uiteen in twee categorieën. Aan de ene kant zijn er hen die vinden dat de Amerikanen al twintig jaar hetzelfde album maken en elke nieuwe telg eigenlijk overbodig is. De andere groep vindt dan weer dat elk Cannibal Corpse-album een nieuwe lading killers bevat en in vergelijking met veel andere bands nog steeds deathmetal van het allerhoogste niveau produceert. De waarheid ligt zoals wel vaker in het midden. De nieuwe langspeler A Skeletal Domain brengt heel weinig nieuws, maar bevat wel een hoop fijne deathmetal-schijven. Iedereen tevreden?

Zoals de traditie het voorschrijft beginnen de Amerikanen met een knaller: High Velocity Impact Spatter brengt je meteen terug even up to date en maakt duidelijk dat Cannibal Corpse verder bouwt op het succesrecept. Dat recept is betrekkelijk eenvoudig: hoog tempo, furieuze gitaarloopjes, een prominente basgitaar en de uitstekende vocalen van Corpsegrinder (ik ben altijd fan geweest). Sowieso is het baswerk van Alex Webster steeds een troef geweest van deze band en op A Skeletal Domain krijgt hij mee ruimte dan ooit. De gitaren daarentegen doen hun best, maar blazen je slechts zelden echt omver.

Toegegeven, al te veel bijdrage aan een best of van deze band gaat het nieuwe album niet leveren. Kill or Become -een terechte single- is wel echt een topschijf (FIRE UP THE CHAINSAW! HACK THEIR FUCKING HEADS OFF!). Verder zijn het allemaal sterke nummers, zonder dat er nog echte uitschieters te noteren zijn. Alles klinkt vanzelfsprekend heel herkenbaar, met misschien iets meer tempowisselingen (chug-chug-chug) dan gemiddeld en wat minder meezingbaar dan we gewend waren geraakt.

Op zich is het al indrukwekkend dat Cannibal Corpse er met dezelfde ingrediënten als pakweg tien albums geleden er nog steeds in slaagt muziek te maken die niet gaat vervelen. We zien hier bij Zware Metalen heel wat albums passeren en dan moet je toegeven, dit is nog steeds een hele prestatie. A Skeletal Domain zal dus net als alle vorige albums weinig twijfelaars overtuigen, maar ook geen enkele fan teleurstellen. Iedereen tevreden?

Cannibal Corpse - A Skeletal Domain

1. High Velocity Impact Spatter
  2. Sadistic Embodiment