Monarch – Sabbracadaver

Monarch – Sabbracadaver
Profound Lore, 2014

Het Franse gezelschap genaamd Monarch is alweer aan zijn zevende plaat genaamd Sabbracadaver toe. Deze plaat is de tweede onder de vleugels van Profound Lore en het was mijn eerste kennismaking met de band.

Dit gezelschap speelt bezwerende doom/drone waarbij flink de tijd wordt genomen om de boel op te bouwen. Het achttien minuten durende slotstuk genaamd Mortes speelt zich op een tergend traag tempo af en aan het begin van Pentagrammes dronet een gitaarklank een aantal minuten door. De riffs die daarna volgen worden door feedback doordrongen omdat de noten zeer spaarzaam worden aangeslagen. De ritmesectie houdt zich aan de mokerslagen om de boel meer diepte te geven, maar het is Emilie Bresson (Eurogirl) die hier vooral indruk maakt met haar vocalen en het geheel een nog duidelijkere sfeer geeft. Haar cleane vocalen zijn mysterieus en dromerig, ze zwermen vaak spookachtig door de akkoorden heen en vooral bij Louves is dit prachtig te horen in combinatie met gitaarlijnen waarbij er veel mooie melancholische melodieën doorheen sijpelen. Aan de andere kant zijn haar schreeuwen hoog ingezet en getormenteerd, ze doen me denken aan die van Alan Dubin van onder andere Khanate en Gnaw. Emilie verdraait haar vocalen ook vaak met geluidseffecten door ze meer echo mee te geven of ze verstikkend te laten maken.

Deze plaat speelt zich zelfs af in een niche van het doommetalsubgenre. Dit is voor liefhebbers van bands als Khanate en Burning Witch, geen makkelijke kost dus. Bresson’s vocalen maken het verschil door voor een kleurrijke invalshoek te gaan, zij is degene die de instrumentatie echt iets extra’s meegeeft. Sabbracadaver is een ontzettend creepy en sfeervolle plaat waarbij de bandleden duidelijk elkaar telkens goed aanvullen om samen tot een sterk eindresultaat te komen.

Monarch – Sabbracadaver

1. Pentagrammes
  2. Louves