Maxxwell – Tabula Rasa

Maxxwell – Tabula Rasa

Fastball, 2014

Een, voor mij althans, onbeschreven blad. Letterlijk en figuurlijk. Uit het land van kazen, bergen, uurwerken, bankgeheimen en Gotthard komt Maxxwell. Fastball is het label waarop Tabula Rasa verschijnt. Hetzelfde label waar een degelijke act als Jaded Heart is ondergebracht. En dat wekt wat mij betreft verwachtingen. Tabula Rasa is het derde album, de eerste met nieuwe zanger Gilbi.

Deze Zwitsers brengen het energiek en dynamisch. Riffs die doen denken aan Harem Scarem, catchy songmateriaal dat aan die andere Zwitserse rockact doet denken en Amerikaanse rockinvloeden van bands als Godsmack. Qua opbouw doet de band het professioneel. Eerst twee energieke rockers, gevolgd door een lekkere semi rockballad. Het door de opbouw bij vlagen aan de oude Skid Row doen herinnerende Nothing Change My Mind is één van de sterkhouders van Tabula Rasa. Weer twee rampestampers, met catchy refrein en daar is Gone Forever, weer een powerballad als rustpunt. Weer twee rockers ….. en jawel, Never Let You Go (what’s in a name) is weer een knuffelrocker, weliswaar met gloedvolle Slash-solo, maar goed het begint op dat moment wat gewoontjes te worden. Drie keer raden wat de muzikale inhoud van de laatste drie nummers is?

Ondanks de voorspelbaar bedachte opbouw is Tabula Rasa een prima album. De twaalf tracks zijn prima, al had Maxxwell er beter aan gedaan zich te focussen op tien songs. Twaalf zijn er net te veel. De eerder genoemde voorspelbaarheid doet mijn aandacht verslappen. Deze mindere punten wegen niet op tegen de pluspunten. Het goede songmateriaal, het voor hardrock-begrippen vette gitaarwerk inclusief smeuige solo’s en het feit dat zanger Gilbi een prima strot heeft met een ruig randje. Meer rock dan AOR, maar echt heftig wordt het nergens. Desondanks een geslaagd derde album.

maxw

1. Partykings
  2. Fuck It!