Swampborn – Alleged Escape

Swampborn – Alleged Escape
Haarbn Productions, 2014

Rusland en blackmetal, het zit meestal wel snor. Swampborn is een nieuw project dat verzorgd wordt door de heren Pathrone en Sur. Ik lees experimental en post-black, maar ik word meer atmosferische hoogstand en krachtige uitbarstingen gewaar die goed samengaan. Een EP ter kennismaking, bestaande uit twee nummers die samen toch wel twintig minuten in beslag nemen.

Een lekker ronkende bas, een pak melancholie in de gitaren en de nodige dosis agressie in de drums. Het zit er bij de muziek van dit tweetal allemaal in. Sur zingt met een pak effect en met uitstekende overgave (soms wat core-getint), waardoor de hardere stukken ook steviger doorklinken en er meer feeling is. Halverwege Augoeides duikt ook even een piano op die wat romantiek door de winterse koude van Swampborn laat vloeien, om daarna weer over te gaan tot de repetitieve gitaarlagen die stelselmatig opbouwen tot de climax waar Sur ook weer deelneemt. Muscarum is een track met aanvankelijk minder agressie en waar de synthlaag er een behoorlijk psychedelische toets aan geeft. Na wat hardere momenten is er dan halverwege een catchy moment op de toetsen en rolt de muziek van het duo lekker voort. Erg leuk is het moment waarop de band voortbouwt met die synthgolven op een semi-akoestische basis en er ook wat clean vocals en gesproken samples bij gooit. Het is pas op die laatste minuten dat Swampborn echt de grens van al het matige overstijgt en blijk geeft van genialiteit binnen de atmosferische riffing en structuur van de muziek.

Eéntje die we in het oog moeten houden dus, want er schuilt veel pracht in een band als Swampborn. Koude akoestiek, melancholische atmosfeer, knallende ontploffingen. Black naar mijn hart, vooral dan Muscarum. Benieuwd wat de toekomst zal brengen!

Swampborn - Alleged Escape

1. Augoeides
  2. Muscarum