Oberon – Dream Awakening

Oberon – Dream Awakening
Prophecy Productions, 2014

Prophecy Productions is bezig met het opvissen van oude wouddwalers. Empyrium verscheen dit jaar al met een heerlijke comeback na twaalf jaar en Bard Oberon is met zijn project zelfs nog langer spoorloos geweest. Dertien jaar, zo oud dat er zelfs geen restanten van zijn op te speuren binnen ons archief. Deze plaat gaat over de tocht van een ziel tot de ontwaking, of anders gezegd tot zelfkennis. Dit alles met avantgarde pop en neofolk.

Dream Awakening bouwt op rustgevende atmosferen en stelselmatig opgebouwde melodische lijnen die een braaf, verfijnd, maar ook heerlijk genietbaar sfeertje nalaten. Eveneens maakt de (neo)folkloristische ondertoon van heel wat nummers van deze plaat een erg eigen product. Toch moet gezegd worden dat de stem je echt moet liggen. Bard Oberon zingt erg helder en vrij monotoon, maar de aparte zangpartij speelt ook de hoofdrol in dit project. Het is even wennen, maar na enkele nummers merk je dat de zangstijl eigenlijk het gewenste rustgevende gevoel mee versterkt, vooral op prachttracks als Phoenix of Secret Flyer. Mijn persoonlijke favoriet is het diepgaande Dark World geworden.

Een leuke plaat om bij weg te zakken dus, al vind ik dat er een paar nummers zijn die wat uit de toon vallen en Oberon van een iets dreigendere kant laten zien. Age of The Moon of I Can Touch The Sun With My Heart hebben zo een paar momenten die de rust wat storen, maar over het algemeen ben ik best tevreden met deze comeback. Zeker geen vangst als die van Empyrium, maar toch een vis om trots op te zijn.

Oberon - Dream Awakening

1. Empty and Marvelous
  2. Escape