Orange Goblin – Back From The Abyss

Orange Goblin – Back From The Abyss
Candlelight Records, 2014

De heren van Orange Goblin timmeren inmiddels al heel wat jaren aan de weg en vonden hun beloning in alle positieve kritieken op het zevende album, A Eulogy For The Damned uit 2012. Dit leverde dan eindelijk de doorbraak op bij een groter publiek hetgene deze band uit Engeland ook zeker wel verdiend. Nu, twee jaar later, ligt hier opvolger Back From The Abyss voor me en is de vraag of ze met de verwachtingen kunnen omgaan.

Vanaf opener Sabbath Hex maken ze duidelijk dat het ze helemaal niets doet en ze gewoon lekker verder gaan waar ze gebleven zijn. Heerlijke heavy riffs en een rockende ritme sectie voorzien van het lekkere rauwe stemgeluid van zanger Ben Ward. Ze laten horen dat ze van alle markten thuis zijn zoals het sterk op Motörhead lijkende The Devils Whip, de kenmerkende stoner invloeden in het langere middendeel met Heavy Lies The Crown en Into The Arms Of Morpheus. Op Mythical Knives hoor je zelfs wat Iron Maiden terug maar overal staat duidelijk Orange Goblin geschreven en zo zal je ieder nummer ook direct herkennen.

Het album rockt echt enorm en nodigt uit tot het wild meespelen van de luchtgitaar en air-drummen. Een album die dat soort ingrediënten weet te mengen zal bij vele luisteraars zorgen voor een enorme glimlach op het gezicht. Neem daarbij dat de productie helder maar toch voldoende warm is wat het album zelfs net dat beetje extra geeft en je weet dat je met een top plaat te maken hebt. Naast dit uitstekende album heeft de band een enorm goede live reputatie die ze zeker waar wil gaan maken op de aankomende Dutch Doom Days, dus komt dat zien!

Orange Goblin

1. Sabbath Hex
  2. Übermensch