Mike Lepond’s Silent Assasins – Apocalypse Rider

UDR Music, 2014

Binnen Symphony X wordt het grootste gedeelte van de muziek geschreven door gitarist Michael Romeo. Zanger Russel Allen neemt dan ook zo nu en dan een plaat op met Jorn Lande of binnen Adrenaline Mob-verband. Om ook wat om handen te hebben, Symphony X is nou niet direct de meest productieve act, vond Mike Lepond het ook nodig een soloplaat op te nemen.

Onder de noemer Mike Lepond’s Silent Assasins verschijnt Apocalypse Rider. Het is een album geworden dat zijn wortels heeft in de jaren ’80, ’90 US Metal. Denk aan Agent Steel, Iced Earth, maar ook Metal Church en Iced Earth hoor ik in de muziek terug. Een stevige scheut Judas Priest completeert de muzikale basis. Michael Romeo levert een bijdrage door her en der met een flitsende solo te strooien. Als bassist blijft Lepond redelijk op de achtergrond. Het zijn vooral bij de intro’s, een sporadische fill of op de momenten dat een gitaar een lead speelt dat zijn viersnarige vriend het voortouw neemt. Nee, muzikaal gefreak (alhoewel … The Quest en wat intro’s hier en daar) ten faveure van het songmateriaal is niet aan de orde.

Eigenlijk is Apocalypse Rider een tamelijk anonieme metalplaat geworden. Het songmateriaal is degelijk, maar nergens opzienbarend. De zang van Alan Tecchio (Watchtower) is zo’n typisch geval van dertien in een dozijn: heftig geïnspireerd op die van Rob Halford, maar verder behoorlijk monotoon en nergens verrassend. In Masada laat hij daarentegen wel horen dat hij meer kan dan die typische krijs. Het aan Bruce Dickinsons Gates of Urizen herinnerende nummer is een van de hoogtepunten van dit album.

Negen degelijke tracks, songmateriaal net boven de middelmaat, prima gemusiceerd (dat wel), maar toch had ik er iets meer van verwacht. Positief is dat Lepond buiten de verwachte paden durft te treden. De uitwerking is redelijk (de drums uit een kastje klinken wonderwel), maar niet wereldschokkend. Aardig tussendoortje desalniettemin.

mike

1. Apocalypse Rider
  2. Red Death