Hedon Zwaar: Metal Koffie Concert

Hedon Zwaar: Metal Koffie Concert
2 november, Hedon Zwolle

Een paar keer per jaar vindt er in de kleine zaal van het Zwolse Hedon een metalconcert plaats. De term Metal Koffie Concert zorgt bij ons thuis voor verwarring. Mijn vrouw gaat ervan uit dat de aanvangstijd 10:00 uur is “want dat is toch koffietijd?” Ik leg nog maar eens geduldig uit dat ze zo langzamerhand zou moeten weten dat metalheads er een andere levensstijl op nahouden en stap iets voor drie uur op de fiets richting Hedon, hoofdschuddend door moeder de vrouw nagezwaaid.

Stipt om 15:00 uur trapt het Nederlandse Insurrection met een luide ”goedemorgen” de middag af. Met een jeugdig enthousiasme worden de nummers op een dito manier aangekondigd. Zo wordt ons meegedeeld dat de debuut cd, waar twee jaar aan is gewerkt, volgende maand dan eindelijk het levenslicht gaat zien. Als datgene wat vandaag wordt gebracht een visitekaartje is, kunnen we een pot stevige en modern klinkende thrash verwachten met een klein uitstapje richting deathmetal. Het soleerwerk is prima en de tweede stem zorgt voor een goede aanvulling. Dat zouden ze vaker toe mogen passen. De basgitaar staat van het begin af aan veel te hard in de mix. Het aanwezige publiek, ondanks het mooie weer is de zaal redelijk gevuld, maalt er niet om en laat zich verleiden tot een voorzichtige pit. Met een cover (Pull The Plug) komt er een einde aan een set die best iets langer had mogen duren.

Insurrection

Guardian uit het Verenigd Koninkrijk is een jonge band die nog niet lang meegaat. Op internet is er weinig over hen te vinden. Er is een ep uitgebracht en de debuut cd schijnt al opgenomen te zijn. Deze moet begin 2015 uitkomen. De ep is voor de geïnteresseerden te vinden op de bandcamppagina. Ongeacht de aanwezigen niet bekend zijn met de muziek, stopt het hen niet in het enthousiasme. De deathcore die de vijf heren ons voorschotelen vindt gretig aftrek onder de jongere helft van het publiek. De dertigplussers die aanwezig zijn, blijven wat achteraan bij de bar hangen. Er is sprake van een goede wisselwerking tussen band en publiek. Gaandeweg stopt Guardian steeds meer energie in haar optreden en weet daarmee het publiek op te zwepen met opnieuw een moshpit als resultaat.

Guardian

Frozen Remains tourt momenteel door Europa en de Mexicanen doen ook Zwolle aan. De band heeft de vreemdste introtape die ik ooit heb gehoord en, getuige het aantal hoofden die wat verdwaasd de kant van de huis-dj opdraaien, ben ik niet de enige. Frozen Remains wil hun roots onderstrepen door hun concert te beginnen met een stukje Mexicaanse folkmuziek wat nog het meest wegheeft van die panfluit-type’s die weleens in de stad ”muziek” staan te maken. Hoe dan ook, wanneer de band losbarst wordt duidelijk dat het volume ten opzichte van de vorige twee bands flink omhoog is geschroefd. Dat in combinatie met de twee gitaristen en een bassist die af en toe half staat te soleren zorgt voor een muur van geluid. Het grenst aan een brij van geluid en vooral in de snellere stukken gaat de deathmetal soms wat verloren. Hierdoor zijn oudjes als In The Horizon Of Death en Bring Us The Chaos nauwelijks te onderscheiden van het nieuwe The Forgotten Ones. Het publiek zit er niet mee en zet een heuse wall of death in. Frozen Remains geniet van het succes wat hen ten deel valt en na een outrotape, die opnieuw Mexicaanse folk laat horen, is het gedaan.

Frozen Remains

Dat er behalve intifada en falafel ook lekkere dingen uit Isreal komen, bewijst Hammercult. Het optreden en de uitstraling komen erg professioneel over. Ze hebben er duidelijk zin in. En echt niet alleen omdat het Zwolse optreden het einde van de tour markeert en ze hierna naar huis kunnen. Voordat het zover is, knallen ze nog een keer vol overgave hun setlist eruit. Lijflied We Are The Hammercult nodigt uit tot meebrullen wat het publiek dan ook uit volle borst doet. Hierna hoeven ze weinig meer te doen dan het niveau en uitvoering van de nummers vol te houden wat dan ook tijdens Metal Rules Tonight en In The Name Of The Fallen schijnbaar moeiteloos lukt. Hammercult heeft in de vorm van Yakir Shochat een goede frontman in huis. Zijn door Schmier (Destruction) beïnvloede stemgeluid en humorvolle aankondigingen passen goed bij de thrashmetal die Hammercult brengt. Vrij snel na de reguliere set wordt de Motörhead-klassieker Ace Of Spades ingezet waarna bezweet, moe maar voldaan het podium leeg achterblijft.

Hammercult

Iets voor 19:00 uur is de middag afgelopen. De zaal stroomt snel leeg. Bij de ingang staan enkele bandleden achter de merchandise hun waar te verkopen en relaxed een praatje te maken met de fans, hetgeen tekenend is voor de sfeer van vanmiddag. 30 November is het volgende Metal Koffie Concert in Hedon. Met dank aan Coen Slendebroek voor het maken van de foto’s.