Space Eater – Passing Through the Fire to Molech

Pure Steel Records, 2014

Snel, sneller, Space Eater. Dat is in een notendop waar het om draait bij dit jonge gezelschap (niet ieder bandlid was al geboren toen met The Black Album de laatste acceptabele plaat van Metallica uitkwam) uit Servië dat toch alweer toe is aan het derde album. Deze jongens lijken ondanks hun achtergrond vastberaden wat van hun metalloopbaan te maken en dat valt te prijzen. Het is beter te oefenen en plaatjes te maken dan de nationale Servische hobby uit te voeren: gay parades verstoren. Maar dat geheel terzijde.

Passing Through the Fore to Molech van deze naar een Gamma Ray-song vernoemde band, is een rasechte thrash/speedmetalplaat zoals ze in de jaren ’80 aan de lopende band werden afgeleverd. Dan Lilker heeft zijn pensioen aangekondigd, Space Eater kan zonder problemen het plekje innemen dat Nuclear Assault achterlaat. Want wat spelen deze heren snel! Het is niet direct te herleiden wie van de twee nu precies wat speelt, maar de gitaristen Luka Matkovi? ‘Tower’ en ?or?e Lukovi? houden wel van een wedstrijdje snelsoleren.

Daar loert dan ook het gevaar van de muziek zoals Space Eater die maakt: het risico dat alles op elkaar gaat lijken. De Serven weten deze valkuil helaas niet te omzeilen. Daar komt nog bij dat de stem van ‘Tower’ niet iedereen zal bevallen. De man wisselt soms per woord van zangstijl en gaat van schreeuwen, grunten en normaal zingen weer terug naar krijsen. Best vermoeiend eigenlijk, zoals Passing Through the Fire to Molech sowieso al geen album is dat je even ter ontspanning opzet. Gelukkig voor de band is het geheel wel goed vastgelegd en klinkt alles haarzuiver. Goed nieuws dus voor iedereen die vindt dat muziek niet snel genoeg kan gaan en breakdowns alleen maar lastig oponthoud vindt. Zet je liever Overkill en Death Angel op in plaats van Machine Head of Exodus? Dan is dit jouw plaat!

Space Eater - Passing Through the Fire to Molech 200x200

1. Unjagged
  2. Passing Through the Fire to Molech