Steny Lda – ????? ?????????

Steny Lda – ????? ?????????
Slow Burn Records, 2014

Steny Lda, dat is lang geleden, maar ik herinner me de post-metal pracht nog goed. Gemakkelijkheidshalve heb ik de bandnaam en de namen van de heren maar even leesbaar gemaakt, want deze Russen zijn nog steeds tegen het gebruik van een ander alfabet of taal dan die van het moederland. ????? ????????? betekent zoveel als “witte stilte”, de namen van de tracks passen eveneens binnen dat winterlandschap.

Misschien was ik ooit wat overdreven gul met mijn punten voor deze Russen, maar het neemt niet weg dat ook deze plaat een topper geworden is, net als het debuut vier jaar terug. Een atmosferische golf houdt dit album opnieuw ten aller tijde rustgevend en dromerig, maar tegelijk tonen de drie heren dat ze uitermate knappe verhalen kunnen vertellen met hun instrumenten. Verhalen die hier en daar wat dreigender worden (check de kracht van track vier) en waarbij de gitaren knap op mekaar inspelen, maar ook met op haast elke track een erg pakkende stilte en gedoseerd post-rockspel dat je tot rust brengt. Amper zang ook, enkel heel even op de openingstrack en dan is het schreeuwen over. Geen idee waarom zanger Yuri het altijd eens moet kunnen proberen.

Een topplaat die weer prachtig in evenwicht is en een harmonisch pareltje is. Deze Russen laten je proeven van hun witte stilte zoals enkel zij dat kunnen, maar laat je niet misleiden door de naam van de plaat. Die winterse koude zit er zeker in, maar Steny Lda doorbreekt op heel wat momenten haar rustpunten met flink wat kracht. Zeker de aanschaf waard voor wie houdt van instrumentale softe en hardere droomlandschappen.

Steny Lda - ????? ?????????

1. ?????????
  2. ??????? ?????, ????????? ??? ??????