Sercati – The Rise of The Nightstalker (Tales of The Fallen Part 2)

Grom Records, 2014

Neen het is geen Griekse volksdans, maar wel de naam van een blackmetalband uit België, die mij overigens compleet onbekend was. Waals België wel, meerbepaald uit Luik. Na twee demo’s presenteerden ze drie jaar terug hun Tales of The Fallen. Dit jaar komt er daarop een vervolg en blijkbaar ook op het verhaal van die eerste plaat.

In het begin moet ik wat fronsen en verwacht ik het ergste, want na de erg lange gesproken intro op het wat flauwe nachtelijke symfonietje gaat de band verder op The Hound From Hell met behoorlijk basale gitaarakkoorden en een symfonisch weefsel dat erg oppervlakkig blijft. Vanaf de knappe cleane zang op Hunt Between Fallen begint Sercati wel interessanter te klinken, met een fijne baslaag en wat speelsere gitaren. Nog steeds heb ik het gevoel dat de band wel met de handrem op speelt en bevalt de droge Peste Noire-stem me wat minder. Qua melodieën is het werk op The Rise of The Nightstalker echter wel te pruimen. Niet van een torenhoog niveau, maar wel met een goede productie gebracht en in evenwicht om een prima melodische plaat af te leveren die hier en daar even een erg mooi rustpunt vertoont. Wel jammer dat die zanger blijft doorkwelen op bepaalde stiltes. Gewoon fluisteren of clean zingen, dat klinkt veel beter.

Het is wat raar, dat dit Sercati me soms wat aan Peste Noire doet denken, aangezien dit Belgische werk nergens ongecontroleerd of geniaal uit de hoek komt. Hier en daar hoor ik een gelijkaardige pennenstreek in de gitaarpartijen en kruipt er lichtjes wat ziekte in de stem. Vocaal past het echter niet op deze romantische en symfonische blackmetal die heel wat knappe momenten aanlevert. Een andere zanger en hier valt zeker van te genieten.

Sercati - The Rise of The Nightstalker (Tales of the Fallen Part 2)

1. Remembrance
  2. The Hound From Hell