Ashes To Ashes – Borderline

Ashes To Ashes – Borderline
Underground Symphony Records, 2013

De laatste plaat (eind vorig jaar) van het Italiaanse Ashes To Ashes kan door omstandigheden nu pas van een review voorzien worden. Misschien is het handig dat er een mening wordt neergepend op dit moment, want blijkbaar zitten deze heren en dame momenteel in de studio om hun volgende plaat op te nemen die zal worden uitgebracht onder WormHoleDeath Records. Wat maken we van Borderline?

Wederom female fronted metal uit Italië, maar Ashes To Ashes heeft wat elementen die de band behoorlijk uniek maken. Niet dat dat altijd een goed teken is, want zangeres Marta levert vocaal een enorm contrast tussen haar erg lieflijke, lichtjes poppy, maar prima zanglijn en het ondermaatse gegrol dat ze er veel te vaak in gooit. Hopelijk laat ze dat weg op de volgende plaat, want dat is het grootste minpunt van Borderline. Muzikaal gaat het eigenlijk heel makkelijk naar binnen. Boordevol catchy songs waar instrumentaal ook telkens een mooie verfijning weerklinkt. Wel met een wat doffe geluidskwaliteit nog en een mix waarbij de symfonische noten te sterk doorwegen, maar voor de rest met een behoorlijke toegankelijkheid. Er duiken naast de popperige melodische insteek ook wat intensere metalfases op, maar die worden vaak voorzien van de povere vrouwelijke grunts en blijven instrumentaal ook erg oppervlakkig.

Er is dus nog een pak werk aan, zowel inhoudelijk als op vlak van de geluidsmix. Ashes To Ashes zou zich best focussen op het brengen van een toegankelijke vorm van symfonische (hard)rock in plaats van te goochelen met oppervlakkige metal, dwaze synthgolven en dat pijnlijke gegrol. Het zijn de gevoelige momenten en gedoseerde symfonische partijen die een band als deze nog aanvaardbaar maken op sommige momenten, maar dit is echt op het randje.

Ashes To Ashes - Borderline

1. Alice’s Song
  2. Ballad of The Wolf