Winterfylleth – The Divination of Antiquity

Candlelight Records, 2014

Als er één rode draad is in het verhaal van Winterfylleth, dan is het wel hun fantastische keuze van albumhoezen. Keer op keer wisten de Britten met hun impressionante albumhoezen een toon te zetten voor wat de muzikale kant van hun albums zouden brengen. Die van The Divination of Antiquity straalt grandeur uit, een karaktertrek die de muziek op de plaat ook zal kenmerken.

Vond je deze introductie rotslecht? Ik in ieder geval wel, maar man, die hoes blijft me toch echt overdonderen. Je wilt over de muziek lezen? Dat is je goed recht. Ik zal er geen doekjes om winden: Winterfylleths recentste is een release die behoort tot de top van alle blackreleases dit jaar. Waarom, vraagt u zich af? Wel, het element dat mij het meest van al overtuigt in hun muziek hier zijn hun prachtige riffs. Riffs die je kunnen doen indommelen, riffs die je uit je bed tillen, riffs verfijnd en akoestisch, riffs bruut en venijnig; ze zijn allen aanwezig.

Mensen die enkel lo-fi blackmetal kunnen verdragen, kunnen deze release zonder omkijken aan de kant schuiven. De sound op The Divination of Antiquity is erg rijk en tot in de puntjes gedefinieerd. Winterfylleth heeft zichzelf geen traditioneel blackmetalimago aangemeten; noch in geluid; noch in lyrics; noch in het voorkomen van de bandleden. De band predikt geen boodschap van haat, maar wil gewoon mooie muziek maken. Folkelementen zijn prominent aanwezig en de dromerige backing vocals (soms iets te aanwezig) scheppen een gemoedelijk sfeertje dat perfect samenvloeit met de zwaardere kant van hun muziek. Neem daarbij de ingetogen akoestische interludes (zoals The World Ahead en het begin van A Careworn Heart) en het totaalplaatje wordt wel erg esthetisch verantwoord. De geschapen atmosfeer is bij momenten adembenemend.

De voorgaande paragrafen stonden vol lof, maar vrij van fouten is The Divination of Antiquity niet. Bij het luisteren had ik naar het einde toe soms het gevoel dat de muziek wat te repetitief werd, en ook dat sommige nummers wat te lang zijn voor hun eigen goed. Nu goed, aan de score hieronder verklapt al dat die elementen niet veel afbreuk gedaan hebben aan de luisterervaring van dit opus. Een ideaal plaatje voor nu de bladeren zo goed als allemaal gevallen zijn en de koude dan eindelijk z’n intrede begint te maken. Jaarlijstmateriaal, jawel.

Winterfylleth - The Divination of Antiquity

1. The Divination of Antiquity
  2. Whisper of the Elements