Raunchy – Vices. Virtues. Visions

Raunchy – Vices. Virtues. Visions
Massacre Records, 2014

De eerste twee albums van het Deense Raunchy behoren tot mijn favoriete “mainstream”-metal albums. Vooral Confusion Bay, een album vol sublieme moderne poppy metal en een licht-industriële sound. Na deze twee klassiekers ben ik ze wat uit het oor verloren, maar nooit helemaal. Nu zit Raunchy op Massacre, een goede keuze lijkt me – voor beide partijen.

Twintig jaar bezig en nog steeds dezelfde formule. Op dit zesde album; opnieuw verzilverd in de studio door Jacob Hansen, horen we voor het eerst zanger Mike Semesky (ex-The HAARP Machine, Intervals) en het blijkt een schot in de roos te zijn. De cleane zang van Mike past wonderwel perfect in de Raunchy-context. De melodische stukken waarin hij zijn gedubbelde cleane stukken brengt zijn suikerzoet en o zo lekker. Noemt het gerust supergay, het kan me niet schelen. Vooral in de eerste helft van het album staat het cleane en keyboardgebeuren centraal, daarna zit Raunchy opnieuw meer aan de core. Het hoogte- en zwaartepunt van deze plaat is volgens mij het nummer The Castaway Crown, een pareltje van gladde moderne melometal waar al die emo/screamo metalcore-bands uit Amerika alleen maar kunnen van dromen. Ook Anesthesia Throne is een pareltje, met een heuse powermetal-solo. Vet! Daarna valt het een beetje stil, maar ik slaag er alvast zonder problemen in om deze VVV uit te luisteren zonder bezwaren van de non-metal-familieleden. Dat is behoorlijk uitzonderlijk. Raunchy is nog steeds een welkome gast met andere woorden. Deze snelt de nieuwe Amaranthe zo voorbij.

Raunchy

1. Eyes of a Storm
  2. Truth Taker