Shakra – 33-The best Of Shakra

Shakra – 33 – The best Of Shakra
AFM Records, 2014

Zwitserland, het land van koeien, melk, chocolade, Alpen en op muzikaal gebied, Gotthard en dus Shakra. Eerlijk is eerlijk, ik had nog nooit van de band gehoord. Ik was dus enigszins verbaasd toen ik ineens een verzamelaar van de band kreeg om te recenseren. Ik moet zeggen dat het allemaal wel in mijn straatje past wat de heren van Shakra laten horen. Melodieuze hardrock van hetzelfde soort als het eerder genoemde Gotthard.

Op deze verzamelaar vinden we een remix van een tweetal nummers, te weten Chain Of Temptation en Take Me Now. Veel interessanter voor de fans van de band is natuurlijk het drietal geheel nieuwe tracks die we op 33 aantreffen. Live For Today is een redelijk standaard nummer geworden: catchy refrein met dito gitaarsolo. The Beacon doet met zijn ruim zes minuten al vermoeden dat dit andere koek is. Dit nummer is veel bombastischer dan de andere nummers maar behoudt nog wel steeds een Shakra-stempel. Nog steeds veel melodie en een catchy refrein dus, maar de bombast en de opbouw van het nummer maken het geheel een stuk spannender om te beluisteren. Dit is met gemak het beste van de drie nieuwe nummers. Als derde nieuwe track krijgen we een ballad voorgeschoteld, For The Rest of My Days. In het genre zijn al ontzettend veel ballades gemaakt, het een pakkender dan de ander. Voor mij is deze ballad niet geheel geslaagd. Hoewel niet slecht, grijpt het nummer mij nooit. Dit is uiteraard puur een gevoelskwestie en iemand anders kan dit weer de mooiste ballad vinden die ze ooit gehoord hebben. Dat is het moeilijke met muziek in zijn algemeen en ballades in het bijzonder, het moet je raken.

Ik kan je niet vertellen of alle beste nummers van Shakra zijn vertegenwoordigd op 33, ik ken de band tenslotte verder niet. Als eerste kennismaking werkt het echter uitstekend. De drie nieuwe nummers laten al een divers geluid horen. De reden van het uitbrengen van deze verzamelaar is het vertrekken van de huidige zanger, nummer drie alweer. Wat mij betreft mogen ze snel een andere zanger vinden en doorgaan met het maken van hun muziek.

Tracklisting disc 1:
Shakra – 33 – The best Of Shakra

1. Back On Track