Defying – Nexus Artificial

Defying – Nexus Artificial
Eigen Beheer, 2014

Defying is een Poolse progmetal band die al twee demo’s en een boel line-up wijzigingen heeft doorgevoerd. Sinds vorig jaar werkten ze ijverig aan hun debuutplaat en die is er ook sinds dit jaar onder de naam Nexus Artificial. Prog is een genre dat altijd wat afwachten is om te kijken wat het wordt, maar de aanpak van deze Polen ligt me wel.

Het is een mix geworden van slepende, repetitieve fases met post-rockstukken en wat symfonische uitschieters. Nooit echt moeilijk om te volgen, wellicht omdat vaak de nadruk gelegd wordt op die repetitieve, monotone blokken waar met wat kwaadaardige grunts op ingezongen wordt. Zeker geen progband die dus enkel richt op het zwoele en atmosferisch luchtige, al zijn er post-rock lichtpunten naast deze logge, donkere partijen. Soms klinkt die duisternis wat droogjes, zoals op Imitation, maar meestal geven deze Polen er een interessante draai aan met een stroom aan ambient, aparte drumfases, hier en daar wat melodische, verfijnende gitaarlagen en zelfs wat Tool-structuren. Minder intensief gebracht echter, met nergens echt uitbarstingen. Vocaal passen de bezeten grunts aardig bij deze progressieve, trage massa en ook het Agalloch-gefluister/gescream past mooi binnen dit muzikale concept.

Niet te moeilijk om te volgen dus, deze balans tussen slepende, dreigende stukken en harmonische post-rock. De klemtoon ligt vooral op die eerste wijze van musiceren bij Defying, zonder dat die slepende handrem wordt losgelaten. Het frustrerende is dat deze heren je wel vaker het gevoel geven dat de muziek op het punt staat om te ontploffen, maar op dat moment neemt de band weer even wat gas terug om voort te borduren op het voorgaande. Misschien wat jammer van deze progressieve tantra-sessie voor de oren, maar Nexus Artificial blijft wel eentje waar van te genieten valt. Hier en daar misschien met een taaier luisterstukje ertussen, soms dreigt de monotonie even de kop op te steken, maar al bij al een knappe luisterplaat.

Defying - Nexus Artificial

1. Démiourgós
  2. Newborn Sun