Mother of Millions – Human

Mother of Millions – Human
Turkey Vulture Records, 2014

Al enkele maanden geleden lieten de Grieken van Mother of Millions hun plaat Human los op de mensheid. Een debuut waarin ze even wat reflecteren over enkele levensvragen en er wat emoties aan koppelen. Hun leuze is “question the process, ask the reason why…”. Tijd dat we dat dan ook maar eens toepassen op deze prog.

Het proces is in elk geval nogal droogjes aangereikt. Mother of Millions bouwt op moderne grooves die af en toe eens opflakkeren met wat energie, maar over het algemeen vrij statisch weerklinken, vaak ook voorzien van een symfonische/elektronische vibe om wat fleur toe te voegen. Zanger George heeft wel een erg sterke, moderne stem en wisselt clean zang af met donkere fluistertonen en brutale kreten van core-makelij. Heel wat diversiteit in deze zangstijl dus, maar altijd blijft dat modern metal aura hangen boven deze band. Niets verkeerd mee, maar dan mocht er meer energie vloeien en graag had ik toch ook wat meer nadruk willen horen op het atmosferische post-rock spel van de heren, zoals dat op Evolved te horen is. De enigmatische akoestiek van de band is nog zo’n punt dat meer aan bod zou mogen komen, zoals dat knap gebeurt op Fire en het akoestische Running.

Een band waar dus wel wat in zit, anders zou dit gezelschap ook niet op de planken staan met Septicflesh. Toch blijf ik met een erg gefrustreerd gevoel over na dit debuut en is het vooral de taaie modern metal die de melodische en akoestische creativiteit van deze heren wat in de weg staat. Minder taaiheid en meer agressie is ook een optie, zoals dat reeds gebeurt op de afsluiter Human. Hopelijk dat er op de volgende plaat een interessantere mix kan afgeleverd worden als eindproduct, want hier zit duidelijk meer in.

Mother of Millions - Human

1. Orientation
  2. Propaganda Techniques