Phobiatic – Fragments Of Flagrancy

Phobiatic – Fragments Of Flagrancy
Unundeux, 2014

Flagrancy is geen echt woord. Volgens een zogeheten ninjawoordenboek – “the fastest dictionary in the world” – zou het de “conditie van het flagrant zijn” betekenen. De flagrantste van deze Duitse ninja’s is zeker Robert Nowak, met onder meer adelbrieven van Japanische Kamphöspiele en Jack Slater. Op Deathfeast Open Air en Extremefest zagen we hem en zijn kornuiten al met de snaren toveren, dit is hun tweede volle diskette.

Dit is dus het verschil tussen live en op plaat. Live ben je onder de indruk wanneer je nu en dan een technische flits en wat later een vette riff ziet en hoort voorbijkomen. Op plaat echter, luister je meer naar het geheel, naar hoe zo’n song voortvloeit en dat is bij Phobiatic minder indrukwekkend. Jawel, het is een inferno aan verfijnde, over de zenuwbaan spurtende kreeftenpootloopjes en bladnerffijne arpeggio’s. En vet zijn ze, de zware op de basdrum geriffte belagingen en boosaardige afstroopakkoorden. Ze frutselen er zelfs licht dissonante uitstulpingen en panische stuiptrekkingen tussen. Hét probleem zit hem in de opdringerige en abrupte breaks, die de stortvloed aan snaarsuperioriteit voortdurend onhandig en vroegtijdig afkappen. Dat zou je kunnen goedpraten als chaotisch, in dit geval komt het vooral willekeurig over.

Dat ze sommige maten in een andere gitaarsound spelen, draagt ertoe bij dat het allemaal nogal klinisch achter elkaar genaaid is. Zoek daar maar eens je weg tussen met je rijkelijk ingevette doodsgrom. Sebastian doet het puik. Opvallendste tracks: de griezelige, avant-gardistische snaarwrijvingen, gruwelijke (positief in dit geval) ingeschorste gitaarsound van het enige trage nummer House In Cleveland en de wildste riff van het album die in Like Pigs In The Dirt zit. Voor de rest: in de Originele technische krijgskunst bedreven, ninjasnelle fragmenten, maar weinig flagrante samenhang.

Tracklisting
Phobiatic-FragmentsOfFlagrancy

1. Bugging Operation
  2. Downward Spiral
  3. Ripped To Shreds
  4. House In Cleveland
  5. A Genius In Manipulation
  6. Robert And The Train
  7. Suitable Method
  8. Abnormal Dilation
  9. Like Pigs In The Dirt
  10. Metropolis Of The Dead

• Robert Nowak – Gitaar
  • Kai Bracht – Drums
  • Michael Stifft – Basgitaar
  • Sebastian Meisen – Vocalen

Phobiatic – Fragments Of Flagrancy

Phobiatic – Fragments Of Flagrancy
Cargo Records, 2014

Spelen kunnen ze, deze Duitse Dying Fetus-adepten. Ze brengen technische deathmetal met veel old school elementen erin. Dit laatste komt vooral tot uiting in de meer dan gortdroge productie, sound en opbouw van de nummers.

Vooral met betrekking tot dat laatste doet het voornaamste punt van kritiek zich voor. Vrijwel alle nummers zijn op dezelfde manier opgebouwd: een shreddende eerste riff spelen, daarna de zang erbij en vervolgens worden de riffs enigszins voorspelbaar na elkaar gespeeld. Voeg hierbij dat de techniek het gevoel teniet doet en het wordt duidelijk welke kant het opgaat: dit wordt geen positieve recensie. Nergens wil het Phobiatic lukken om een memorabel stuk muziek voorbij te laten komen. In A Genius Of Manipulation slaat de band helemaal door. Hierin zit een riff die tegen het valse aan zit en daarmee is dit het dieptepunt van Fragments Of Flagrency.

Zoals gezegd, de bandleden weten de weg op hun instrument maar dat wil nog niet zeggen dat er een kwalitatief goede cd wordt afgeleverd. Met veel moeite lukt om de repeat-knop te vinden om het geheel nogmaals een kans te geven. Maar ook na meerdere luisterbeurten wil het nauwelijks lukken deze tweede volledige cd een voldoende te geven.

Phobiatic- Fragments Of Flagrancy

1. Bugging Operation
  2. Downward Spiral