Carnality – Dystopia

Carnality – Dystopia
Memorial Records, 2014

Het blijft een moeilijke zaak voor de meeste extreme deathmetalbands om zowel technisch als brutaal als agressief als beluisterbaar te blijven. Ik ben dan ook dolgelukkig als er eens een band in slaagt, eentje die nog niet is vastgelegd door Century Media of Nuclear Blast. Dit is er zo eentje! Carnality, uit Italië. Dystopia is het tweede album van de brutallo’s.

De Italiaanse scene trekt aan, en dat levert duidelijk enkele “nieuwe” pareltjes op. Carnality loopt over van het talent, talent dat zeer veelzijdig is en dat die veelzijdigheid ook nog eens weet te vertalen in ultradegelijke nummers. Ik begin met het vermelden van frontman Luca Dave Scarlatti, die één van dé ontdekkingen moet zijn van de laatste jaren. Wat een bulderende strot heeft die man. Het is niet alleen een uitstekende grunter en burrelaar, hij kan zo aan de slag bij eender welke “tough guy” hardcoreband. Naast hem staat een meesterlijke snaarbezweerder die alles in zijn eentje opknapt. Marco Righetti, onthoud die naam. Staccato slaggitaar, arpeggio’s, technische loops, creatief variëren, raggen als een maniek, hij kan het allemaal. Hij wordt – net als de ganse band – geholpen door een beestige productie, maar dan nog. Wat een beest! Net als de drummer trouwens, die naast het vele blastwerk bijzonder entertainend doordendert. In vergelijking met het gitaar (en baswerk, niet te vergeten!) valt hij iets “normaler” uit, al is het soms een verademing bij momenten ergens op te kunnen terugvallen wanneer het te druk wordt.

Extreme deathmetal, perfect uitgevoerd en met een eigen smoelwerk en geluid. Carnality bewijst dat je op de grens van het haalbare mag lopen en nog steeds enorm lekker kunt klinken zonder clusterhoofdpijnen te veroorzaken. Zo mogen ze blijven komen!

Carnality

1. Abyssus Abyssum Invocat
  2. Doomsday