Isole – The Calm Hunter

Isole – The Calm Hunter
Cyclone Empire, 2014

Al sinds 1991 is de Zweedse band Isole actief. De eerste dertien jaar als Forlorn, wat slechts resulteerde in diverse demo’s. Sinds de overgang naar Isole zijn de zaken voortvarender aangepakt en zijn we toe aan studioalbum nummer zes, getiteld The Calm Hunter.

Kalm en rustig zijn predikaten die je gerust op de band mag betrekken, want Isole staat samen met Procession op eenzame hoogte in het epische doom metal genre. Waar de eerstgenoemde band het zoekt in combinatie met heavy metal invloeden, zoekt Isole het meer in variatie tussen hard en zacht (clean gespeelde stukken), regelmatige samenzang tussen Daniel (de leadzanger) en de nog iets hogere stem van Crister, af en toe opzwepende drumstukken, regelmatig op de achtergrond wat inkleurend toetsenwerk en op drie nummers doet bassist Jimmy ook nog een grunt in het zakje. Die combinatie pakt uitstekend uit. Op het wat stroeve begin van het titelnummer na, dat wat proggy-achtig en met wat geforceerde zang begint, maar gelukkig snel omslaat, is het genieten geblazen voor de epische doom liefhebber. Op Dead to Me na, dat bijna zes minuten duurt, duren de nummers zeven minuten of net wat meer, een vertrouwde lengte in dit genre. Hoogtepunt is het slotaccoord My Regret, dat heel ingetogen begint, maar uitmondt in een overweldigende climax. Prachtig!

Op het beginmoment na is dit een absolute topper, goed voor een hoge notering in de jaarlijst. Tot slot toch nog een treurige noot (hoe toepasselijk). Drummer Jonas Lindström heeft besloten om zich te concentreren op zijn producerswerkzaamheden en zijn andere projecten, waarmee dit album dus zijn afscheid markeert. Heel erg jammer.

Isole – The Calm Hunter

1. The Calm Hunter
  2. Dead to Me (The Destroyer Part I)