Sviatibor – From Yav to Nav

Sviatibor – From Yav to Nav
Into The Night Records, 2014

Het undergroundlabel Into The Night Records besloot als eerste release het debuutalbum van de undergroundband Sviatibor uit te brengen op het undergroundproduct cassette. Dat is een niet meer dan logische keuze want From Yav to Nav is een verbluffend goed album dat een veel breder publiek verdient dan die vijftig bandjes die Into the Night Records er nu tegenaan gooit. Met alle respect voor het jonge label natuurlijk.

Sviatibor maakt heerlijke klassieke pagan/black/ambientmetal zoals ze dat al een paar decennia zo goed doen in Zweden en Noorwegen. Alleen komt Sviatibor niet uit het donkere Noorden maar gaat het hier om een eenmansproject uit een Frans stadje in de Pyreneeën. Het brein achter dit project, Thomas Hornstein, zal dus extra moeite moeten doen om die speciale sfeer op te roepen die de goede platen uit dit genre kenmerken. Hoe hij het ook doet in zijn bergdorp, het is ‘m gelukt. From Yav to Nav is eenvoudigweg een topper. Hornstein gromt, praat en gilt zich door de dertien tracks (twee ervan zijn demo-opnamen die speciaal voor deze fysieke heruitgave beschikbaar zijn gesteld) heen. Ondertussen weet hij muzikaal precies de juiste hallucinerende snaar te raken.

Nog meer goed nieuws: Thomas Hornstein heeft blijkbaar niet veel anders te doen dan muziek maken. Sinds het verschijnen van de digitale versie van From Yav to Nav eerder dit jaar, zijn er alweer twee nieuwe albums, een EP, een single en een compilatiealbum verschenen. Het meest recente album, La Foi des Ancêtres, verscheen ook op cd. Er is dus aandacht voor Sviatibor en dat is op basis van de debuutplaat volkomen terecht.

Iedereen die de duistere kant binnen de zware metalen kan waarderen moet From Yav to Nav op z’n minst eens beluisteren. Een kanttekening daarbij: de productie van het album is net zo underground als de band. De liefhebber van heldere producties moet daar wel even doorheen bijten. Daar komt nog bij dat de instrumentale sferische gedeelten ook nog eens beter klinken dan de tracks waarin wel zang voorkomt. Dat levert een wat vreemde afwisseling op maar het mag absoluut geen belemmering zijn Sviatibor’s eerste op z’n minst aan te horen.

Sviatibor - From Yav to Nav

1. My Kolovrat is Shining
  2. Lost and Dying in the Forest