Ewigheim – 24/7

Ewigheim – 24/7
Massacre Records, 2014

Vijftien jaar Ewigheim, dat moet gevierd worden met een nieuwe plaat! Uiteraard met een titel die aantoont dat deze band van Allen B. Konstanz (The Vision Bleak) en Yantit (Eisregen) er elk moment van de dag geweest is in die tijdspanne. Het is ondertussen de vijfde full-length en voor de gelegenheid heeft het trio er ook enkele remixen van vroegere tracks op geplaatst, samen met een coverversie.

Wat mij betreft zijn het die remixen die er teveel op staan, of toch zeker die twee laatste tracks. Stoffige danshits met wat gekraak die nogal contrasteren met de verzorgde en zwierige openers. Tanz Um Dein Leben is een track die meteen deze plaat opent met een pak schwung. Herkenbare, dansbare gothic vibes die heerlijk klinken. Met een sterke klemtoon op de Duitse zang waardoor de lyrische Rammstein-link niet uit mijn hoofd verdwijnt. De party vertoont even wat diepgang op de titeltrack, waar de toetsen ook naast een knappe melodische stroom geplaatst worden.

Wir, Der Teufel & Ich toont even een ander gezicht van de band, waar wat gothic tintels op synth naast epische rock geplaatst worden. Doordat de dansvibe afneemt, wordt de Rammstein-link nog heviger, zowel muzikaal als tekstueel. Enkel blijft Ewigheim iets monotoner en zweveriger doorklinken. Het monotone drukt vanaf dan een stempel op de rock van deze heren met het matige Gloria. Gelukkige zit er terug iets meer leven in Schneeman 2.1, de laatste nieuwe track.

Op die manier start Ewigheim met een knallende start op deze laatste plaat, maar geraakt de band geleidelijk aan uitgedanst op 24/7. Dat betekent niet dat alles wat na Wir, Der Teufel & Ich komt van een slecht niveau is, maar het biedt geen echte meerwaarde op deze plaat. Standaard gothic rock en remixen die horen bij de gelegenheid, maar niet echt hoefden naar mijn gevoel. Vandaar de zeven voor deze gothicveteranen en hun jubileumalbum.

Ewigheim – 24/7

1. Tanz Um Dein Leben
  2. Nicht Mehr