Penelope – Bounce Back

Penelope – Bounce Back
Eigen Beheer, 2014

Misschien dat u van dit rockgezelschap ondertussen al wel gehoord heeft. Penelope is een band uit Amsterdam die een debuut aflevert met Bounce Back en daar toch al wat aangename reacties op heeft gekregen. Power rock noemen ze hun genre en dat mag je gerust letterlijk nemen bij deze heren en dame. Niet in de zin van powermetal dus, maar wel een dosis rock met een pak figuurlijke ballen.

Zelf had ik enkele luisterbeurten nodig om eraan te wennen, want het is wat minder alledaags dat een vrouw hardrock maakt tot wat het is. Vol overgave en met een vrij rauwe rockstem op een ruwe instrumentale basis rockt Penelope doorheen deze acht tracks. Soms treedt er even wat meer zwier op, zoals op Dance Alone, maar nooit wordt het op Bounce Back catchy of luchtig. Zelfs wanneer een track als Part of Me even wat rustiger inzet, krijg je nergens een rustgevend effect mee. Veel heeft te maken met de typische keelklank van Vicky, maar ook met de aparte gitaarnoten die nergens bedoeld zijn om ballads aan te brengen in Bounce Back. Niet elke track klinkt even goed als de rest, maar op Baby Blue en Just One More Lie laat de band toch wel het beste van zichzelf zien. Met een lekkere, intense groove gebracht en voorzien van krachtige, overtuigende vocalen.

Wel even kijken of de stijl van spelen bij Penelope je ligt, want je hebt hier niet te maken met gepolijste melodische hardrock of een lieflijke female fronted band. Eerder krachtige, ruwe rock met zelfs wat logge, groovy stonerladingen erdoor. We zullen ze nooit op de commerciële radiozenders horen en dat siert deze landgenoten zeker.

Penelope - Bounce Back

1. Bounce Back
  2. Running Around In Circles