Creature – Utopia In Flames

Creature – Utopia In Flames
Eigen Beheer, 2014

Het Belgische Creature, dat leek me een eeuwigheid geleden, en eigenlijk was het dat ook. Zeven jaar terug was er de eerste en enige full-length van dit gezelschap uit Sint-Niklaas en dit jaar zien we pas het vervolg. Destijds vond ik Dying Nation wel een plaat met wat charme en ik weet ook dat de band live met aardig wat vuur invulling gaf aan de tracks op die melodic black/death plaat. Benieuwd of het vuur nog steeds brandt op de EP Utopia In Flames.

Volmondig kan op die vraag ‘ja’ geantwoord worden. Creature klinkt anno 2014 herkenbaar en toegankelijk, maar ook krachtig. Daar heeft de stevige productie van deze EP zeker wat mee te maken, maar ook heeft de line-up switch de zang deugd gedaan. Krachtige en rollende grunts die meer volume meegeven, maar ook bijtende screams die het wat venijniger doen klinken. Sommige van deze tracks zijn misschien inhoudelijk nog een beetje taai gebracht, zoals een Bellum, maar de insteek van tracks als Internecion ligt me wel: een lekkere afwisseling van krachtige melodeath met wat diepgaande meloblack-lijnen en zelfs wat geslaagde clean vocals ertussen. Een nieuw stokpaardje van de band zo te zien, wat op Serpent’s Legacy duiken ze nogmaals op in iets epischer vorm.

Het doet deugd om te horen dat er nog genoeg leven zit in dit trio Belgische muzikanten na al die jaren. Utopia In Flames brengt een mix van stevige, misschien nog lichtjes taaie melodeath met stijlvolle Zweedsgetinte meloblack. Aanraders op deze EP zijn het stevige Armageddon, Internecion en de afsluitende titeltrack. Nu hopen dat we die full-length snel kunnen verwachten.

Creature - Utopia In Flames

1. Utopia In Flames (Part I)
  2. Armageddon