Lunatic Soul – Walking On a Flashlight Beam

Kscope Music, 2014

Het solo-project van de Riverside-frontman telt ondertussen ook al flink wat jaren. Oorspronkelijk trommelde Mariusz Duda vier andere mensen op, onder andere vanuit Riverside, om vorm te geven aan Lunatic Soul. Drie jaar terug was dat met Impressions al veel minder het geval en op Walking On a Flashlight Beam heeft hij enkel nog nood aan de bijdrage van de gebruikelijke drummer van dienst. Full-length nummer vier dus, van deze wondermooie prog.

Lunatic Soul - Walking On a Flashlight Beam

Voor wie het project niet kent, denk gewoon aan Riverside, maar een niveau rustiger. Erg vaak met akoestiek en gevoelige zang die aanleunt bij platen als Damnation van Opeth. Lunatic Soul pakt vanaf opener Shutting Out The Sun uit met een elektronische of symfonische golf die nergens krachtig wordt maar mikt op een sfeervol en dromerig klimaat, vooral in combinatie met de zweverige, heldere stem van Mariusz. Akoestiek en een progrock waar dus wat lieflijke schokken of zwoele electro-vibes zijn in aangebracht, gewoon om het tegelijkertijd adembenemend prachtig en toch levendig te houden. Cold is op die manier erg rustgevend, maar tegelijkertijd toch ook een erg pakkende en catchy song geworden. Het speelse baslaagje op Gutter maakt de muziek dan weer iets dreigender en lichtjes orientalistisch, maar die sfeer treedt iets later op Pygmalion’s Ladder veel sterker naar voren. Op Gutter geeft de baslaag iets meer volume aan het popperige, catchy stukje voorbeeldige prog dat wordt voorgeschoteld.

Na twee instrumentale sfeerscheppers die wat ambient, akoestiek en harmonie aanbrengen, start Treehouse, een track die opnieuw smelt op de tong. Ietwat flauwere zang die ook op Gutter gebruikt werd, houdt alles wat luchtig. Vakkundig wordt gespeeld met de opbouw van dit nummer, zonder dat zich climaxen voordoen. Spelen met rust dus, iets wat eigen is aan Lunatic Soul, maar vanaf halverwege Pygmalion’s Ladder misschien toch even opzij wordt geschoven. Op heerlijke wijze bouwt het duo op tot iets stevigere prog die zich net niet volledig ontpopt, naar mijn gevoel. En zo is het hardere moment op deze vierde langspeler ook weer voorbij, want de twee laatste tracks mikken opnieuw op het brengen van vakkundige sereniteit.

Er loopt een nominatie om Walking On a Flashlight Beam te verkiezen tot progplaat van het jaar, dus dan weet je al wel wat je in huis haalt met de laatste van Lunatic Soul. Verplichte kost voor fans van het project, de band Riverside en zelfs het genre in het algemeen. Deze vierde full-length bezit genoeg afwisseling en is inhoudelijk echt een topper, maar het blijft wel prog die vooral gericht is op het creëren van een rustgevende en rijke atmosfeer. Behoort tot de prog top vijf van het najaar, als je het mij vraagt.

1. Shutting Out The Sun
  2. Cold
  3. Gutter