The Acacia Strain – Coma Witch

The Acacia Strain – Coma Witch
Rise Records, 2014

De zevende plaat van The Acacia Strain is uit en klinkt, zoals altijd, erg zwaar. Coma Witch verschilt over de hele lijn niet veel van hun vorig werk. De deathcore jongens uit Massachusetts hebben weer een hard, log en duister monster ineen gebokst. Zal het volledige album mijn aandacht kunnen vasthouden?

Neen. Het is een plaat die je na 4 à 5 nummers even moet afzetten. Hoewel je aangenaam verrast wordt wanneer het eerste nummer Human Disaster in gang schiet. Na een onheilspellende intro, gevolgd door de gebrulde woorden “Rest in piss”, knallen er direct al een paar breakdowns door je oren. Dansbare riffs en grooves zorgen daarna voor wat ademruimte tot het gehele nummer in een vertraagde dimensie wordt gezogen en de lome breakdowns elkaar blijven opvolgen tot op het einde. Helaas verschillen de daaropvolgende tracks hier niet veel van. Het hele album bestaat uit aaneengeregen moddervette breakdowns, log gitaargeweld en langgerekte ‘grunts’ van zanger Vincent Bennett. Je kan er voor zijn, maar Coma Witch zal ik nooit in één ruk kunnen uitluisteren zonder zelf half in een coma te belanden.

Echte The Acacia Strain fans zullen nochtans niet teleurgesteld zijn, want de band is zeker trouw gebleven aan haar ‘geluid’. Nieuwe luisteraars daarentegen zullen eerst al gewend moeten raken aan dit ‘geluid’ en ik raad hen toch ook aan om bij het beluisteren van de cd een korte pauze in te lassen. Op die manier komt de cd misschien optimaal tot zijn recht. Het album heeft mij alleszins niet volledig weten te overtuigen en krijgt dus geen plaats in mijn platenkast.

The Acacia Strain – Coma Witch

1. Human Disaster
  2. Cauterizer