Doombringer – The Grand Sabbath

Doombringer – The Grand Sabbath
Malignant Voices, 2014

Het Poolse Doombringer gaat volgens het boekje te werk. De band bestaat al sinds 2007 en bracht sindsdien een paar demo’s, een minialbum en een split-album met de landgenoten van Goat Tyrant uit. Nu is het tijd voor de debuutplaat en die verscheen onlangs onder de titel The Grand Sabbath. Daarop brengen de heren Medium Mortem, Old Coffin Spirit, Tribes of the Moon en Sepulchral Ghoul (zo noemen ze zichzelf) klassieke midtempo blackmetal met een flinke dosis deathmetal. Een onbeschreven blad zijn deze vier trouwens niet. Sinds 2003 maken ze Oost-Europa al onveilig in de bands Bestial Raids en Cultes des Ghoules. Het spreekt voor zich dat ze onder deze bandnamen geen vrolijke hiphop maken.

Nu draait het om The Grand Sabbath. Een album dat prima wegluistert maar ook een album dat meerdere draaibeurten nodig heeft om helemaal tot zijn recht te komen. Er hebben hoorbaar mensen met verstand van zaken aan de knoppen gestaan maar dat maakt The Grand Sabbath ook na diens volledige openbaring aan de luisteraar nog geen wereldplaat. Die-hard fans van twee genres moeten prima met dit materiaal uit de voeten kunnen maar een klassieker heeft Doombringer niet gebracht. Daarvoor zijn de zeven nummers uiteindelijk toch te veel van hetzelfde.

Conclusie: liefhebbers moeten The Grand Sabbath zeker eens de kans geven te laten rijpen in de grijze massa tussen hun oren. Garantie dat ze dit album in hun jaarlijst kunnen zetten wordt echter niet gegeven. Dat neemt niet weg dat Doombringer een welkome toevoeging aan het genre is en het geen straf is naar The Grand Sabbath te luisteren.

Doombringer - The Grand Sabbath 200x200

1. Labyrinth of Everlasting Fire / Ecstasy of Witch Blood
  2. Ominous Alliance
  3. Nocturnal Assembly
  4. Vessel of Gifts
  5. Children to Moloch
  6. The Sleep of Thanatos
  7. Grand Sabbath Reaps Souls

• Medium Mortem – Vocalen
  • Old Coffin Spirit – Bas, Vocalen
  • Tribes of the Moon – Gitaar
  • Sepulchral Ghoul – Drums

Doombringer – The Grand Sabbath

Doombringer – The Grand Sabbath
Malignant Voices, 2014

Het Poolse Doombringer gaat volgens het boekje te werk. De band bestaat al sinds 2007 en bracht sindsdien een paar demo’s, een minialbum en een split-album met de landgenoten van Goat Tyrant uit. Nu is het tijd voor de debuutplaat en die verscheen onlangs onder de titel The Grand Sabbath. Daarop brengen de heren Medium Mortem, Old Coffin Spirit, Tribes of the Moon en Sepulchral Ghoul klassieke midtempo blackmetal met een flinke dosis deathmetal. Een onbeschreven blad zijn deze vier trouwens niet. Sinds 2003 maken ze Oost-Europa al onveilig in de bands Bestial Raids en Cultes des Ghoules. Het spreekt voor zich dat ze onder deze bandnamen geen vrolijke hiphop maken.

Nu draait het om The Grand Sabbath. Een album dat prima wegluistert maar ook een album dat meerdere draaibeurten nodig heeft om helemaal tot zijn recht te komen. Er hebben hoorbaar mensen met verstand van zaken aan de knoppen gestaan maar dat maakt The Grand Sabbath ook na diens volledige openbaring aan de luisteraar nog geen wereldplaat. Die-hard fans van twee genres moeten prima met dit materiaal uit de voeten maar een klassieker heeft Doombringer niet gebracht. Daarvoor zijn de zeven nummers uiteindelijk toch teveel van hetzelfde.

Conclusie: liefhebbers moeten The Grand Sabbath zeker eens de kans geven te laten rijpen in de grijze massa tussen hun oren. Garantie dat ze dit album in hun jaarlijst kunnen zetten wordt echter niet gegeven. Dat neemt niet weg dat Doombringer een welkome toevoeging aan het genre is en het geen straf is naar The Grand Sabbath te luisteren. Al met al een mooie subtopper dus.

Doombringer - The Grand Sabbath 200x200

2. Ominous Alliance
  3. Nocturnal Assembly