Pink Floyd – Endless River

Pink Floyd – Endless River
Columbia Records, 2014

Zo’n beetje iedere Pink Floyd fan heeft dit album natuurlijk al lang in huis, dus is deze recensie een beetje mosterd na de maaltijd. Is de ontstane massahysterie, nadat mevrouw Gilmour “per ongeluk” een half jaar geleden zich liet ontvallen dat de heren onuitgebracht materiaal alsnog zouden uitbrengen terecht? Nee.

Verre van dat zelfs. Op dit album staan op het laatste nummer Louder Than Words na alleen maar instrumentale stukken, meestal tussen de twee en vier minuten durend. Het toetsenwerk van Richard Wright speelt hierbij de hoofdrol, slechts af en toe vullen drums en het uit duizenden herkenbare gitaargeluid van David Gilmour dit aan. Een deel van deze nummers bouwt een zekere spanning op, maar op het moment dat je denkt “nu barst de band los”, gaat het weer verder naar een nieuw instrumentaaltje. Goed beschouwd zijn het dus voornamelijk intro nummers en enkele leuke, maar niet voltooide ideeën. Er is uiteindelijk slechts één echt nummer, waarbij de band volledig los gaat en er ook gezongen wordt. Om de euforie hierover toch wat te dempen, het is niet raar dat dit nummer indertijd het album The Division Bell niet heeft gehaald. Daar is het dan weer net te zwak voor.

Kortom uitermate teleurstellend, dit studioalbum. Het zwakste studioalbum van Pink Floyd ooit. Op zich geen verrassing, aangezien het materiaal overgebleven is ten tijde van The Divison Bell opnamen. Gezien de verkoopcijfers is er één missie wel geslaagd, oftewel een leuk aanvullend pensioen voor de nog in leven zijnde heren en erfgenamen. Een cijfer hiervoor geven, nog afgezien het feit dat dit nog nauwelijks iets met rock te maken heeft, lijkt mij ongepast.

Pink Floyd – Endless River

1. Things Left Unsaid
  2. It’s What We Do