Ignis Haereticum – Luciferian Gnosis

Ignis Haereticum – Luciferian Gnosis
Goathorned Productions, 2014

De zwartgallige Colombianen van Ignis Haereticum hebben op school duidelijk belangstelling gehad voor de les Latijn. De groepsnaam en bijna alle titels van dit debuut Luciferian Gnosis zijn opgemaakt in die taal, maar ook de ‘fr.’ in de naam van de bandleden verwijst naar ‘frater’. Neem daar nog alle symboliek en monnikspijen die je op het net vindt bij en je weet meteen dat je dit kan gaan zoeken in het occulte blackmetalstraatje.

Ignis Haereticum bezit op dat vlak ook haar momenten van charme, met monnikenkoorzang en typerende snijdende gitaarlagen die er vaak een erg wazig boeltje van kunnen maken. Toch moet ik toegeven dat het werk van deze Zuid-Amerikanen me momenteel nog niet al te veel doet, wat wellicht wat te maken heeft met de monotone grommels als vocale input en de inhoud van de riffs die niet genoeg impact leveren. Atmosfeer scheppen kunnen deze duistere broeders echter wel, en het is dan ook tijdens de tragere en occulte sleepfases dat deze band me het meest aanspreekt. Misschien is het omdat een band als Enthroned eveneens uitpakt met deze stijl van blackmetal, maar het wel met occult vuur weet te brengen.

Deze heren van Ignis Haereticum komen op die manier met hun debuut uit als het kleine, monotone en lauwe broertje van de occulte Belgische grootmacht. Bij momenten met gitaarlijnen met behoorlijk wat diepgang en vooral op de tragere momenten met een uitgekiend sfeertje, maar op vlak van kracht, vuur en overtuiging verdient dit drietal nog een flinke trap onder de kont. Een matige aanrader voor fans van Watain tot hedendaagse Enthroned dus.

Ignis Haereticum - Luciferian Gnosis

1. Sub Tuum Praesidium
  2. Mysterium Fidei