Dysnomia – Dysnomia

Dysnomia – Dysnomia
Suspiria Records, 2014

Zeven jaar lang zijn de heren van het Spaanse Dysnomia door het leven gegaan onder de naam Dark Eternity. Eveneens een band die onder de vleugels van het Spaanse Suspiria Records releases uitbracht, maar die zijn jammer genoeg nooit tot bij onze redactie geraakt. Daar brengt het label nu verandering in, met het selftitled debuut van de band.

En daar heeft het label ook alle reden toe, wat dit is melodische deathmetal die verdraaid goed in mekaar zit. Deze Spanjaarden brengen het enerzijds met melodische lijnen en vocaal geweld dat me wat richting het betere Zweedse doet denken (oude In Flames, …), maar blijft niet enkel op dat pad. Anderzijds is er dus een interessante afwisseling met andere elementen, waaronder wat verfijnde rustpunten waar de synth-partijen of gitaarakoestiek (Serenade) de bovenhand nemen, soms even wat Children of Bodom-complexiteit of een iets warmere gitaarsolo, maar net zo goed even een industrial-vibe om even een andere component in de saus te gooien. Ook vocaal treedt er wat afwisseling op in Baptized In Rain, met knappe vrouwelijke vocalen en wat fluisterstukken die er opnieuw wat diversiteit in aanbrengen.

Het belangrijkste is dat dit gerecht van begin tot einde blijft smaken en geen enkel van de toevoegingen overbodig is. Dysnomia gaat van bijtende Scandinavische agressie naar warmere Spaanse epiek en akoestiek. Een plaat die de moeite is voor alle fans van het melodische deathmetalgenre. Persoonlijke favorieten: het vlijmscherpe Checkmate en het erg sterke Baptized In Rain.

Dysnomia - Dysnomia

1. Kallisti
  2. Let The Spark Ignite