Xthirt13n – A Taste of The Light

Xthirt13n – A Taste of The Light
SAOL Music, 2014

Xthirt13n, wat een naam… Het gaat hier om een nieuwe band die Duitse en Amerikaanse muzikanten verenigt. Aan Amerikaanse zijde vinden we er onder andere Tim Aymar, voormalig van Control Denied, en Rollie Feldmann terug. Die laatste heeft nog even gefungeerd als gitarist binnen Circle II Circle. Ook hierop wordt de stempel progressieve power geplaatst.

Dit is naar mijn gevoel een band die wat gaat teren op die naambekendheid van de groepen waar de andere leden in gezeten hebben. Puur muzikaal is dit Xthirt13n immers geen echte hoogvlieger. Goed, je hoort dat deze gitarist van wanten weet en dat de zanger een noot kan zingen. De heavy metallaag is echter erg droogjes gebracht en wordt geregeld voorzien van een vrij overbodige elektronische golf. Dat is dan wellicht de toevoeging die deze band in het progressieve hok duwt, samen met de moeilijk verteerbare experimentfases waarin er even wat maatsveranderingen optreden. Het lijkt ook alsof die progressieve momenten wat gedwongen en ongepast overkomen, waardoor eigenlijk de betere tracks op dit album de Savatage-aanleuners zijn. Zo vind je er wel wat terug, zoals Repeatlessness, Born In Chains of Never To Return. Helemaal fout zijn natuurlijk zulke dingen als Sympathy For The Devil die je midden in de afspeellijst treft.

Ik kan het zeker geen hoogvlieger noemen, al doet deze band wel uitschijnen dat ze bestaat uit topmuzikanten. Een potje progressieve power dat me zwaar op de maag ligt, vooral doordat het spel wat chaotisch overkomt en te moeilijk lijkt voor de taaie basis van deze band. Zelfs het snare- en synthgeluid gooit mee roet in het eten. Vooral de drie genoemde tracks zorgen er dan voor dat deze heren toch nog deze score mee krijgen.

Xthirt13n - A Taste of The Light

1. No Turning Back
  2. A Taste of The Light