Nickelback – No Fixed Address

Nickelback – No Fixed Address
Republic Records, 2014

Over Nickelback hoef ik niks meer te zeggen. Het is zo ongeveer de Justin Bieber van de rock en zeggen dat je hun muziek goed, of zelfs leuk, vind is gelijk aan het dragen van Crocs of Uggs. Aan mij de twijfelachtige eer om hun nieuwste album, No Fixed Address, te beluisteren.

Ik heb de aversie tegen Nickelback zelf nooit zo begrepen. Hun nummers liggen lekker in het gehoor en zijn makkelijk mee te zingen, wat volgens mij een geweldig effect geeft in een vol stadion. Met gevaar voor eigen leven geef ik dan ook toe dat ik hun doorbraak album Silver Side Up in de kast heb staan en nog erger: ik heb me daar best mee vermaakt toentertijd. Behalve de bekende hits heb ik verder geen aandacht besteed aan de band. No Fixed Address is voor mij dus enigszins een vernieuwde kennismaking met de Canadezen. Opener Million Miles An Hour is wat mij betreft direct raak. Een lekkere moderne en stevige sound die goed in het gehoor ligt. Edge Of A Revolution trekt die sound nog lekker door. What Are You Waiting For is een pop-nummer evenals She Keeps Me Up. Het is jammer dat Nickelback het gevoel van de eerste twee nummers niet langer vast kan houden en zijn toevlucht tot de commercie zoekt, waarschijnlijk puur op zoek naar die hit die weer gescoord moet worden. Ook op de rest van No Fixed Address doet me nagenoeg niks. De nummers missen een bepaalde spanning en dat is jammer want de band laat horen het wel anders te kunnen.

Nickelback gaat als een speer uit de startblokken op No Fixed Address. Jammer genoeg houden ze dit niet vol en vallen ze al snel in een standaard en eentonig geluid. Nickelback moet het vooral van momenten hebben. Die momenten zijn prima, alleen vallen de andere nummers door de ondergrens. Million Miles An Hour en Edge Of A Revolution zijn de hoogtepunten van dit album!

Nickelback - No Fixed Adress

1. Million Miles An Hour
  2. Edge Of A Revolution