Satanic Warmaster – Fimbulwinter

Satanic Warmaster – Fimbulwinter
Werewolf Records, 2014

Satanic Warmaster is één van de bands waar de muziek de ideologie overstijgt, toch bij mezelf. Ongelofelijk foute producten uit rechtse hoek werden in het verleden al gelanceerd door deze heer Werwolf, vooral in de eerste tien levensjaren van de band. De frostbitten modus van de man en zijn muzikale insteek zijn bewaard gebleven, ook op de splinternieuwe plaat Fimbulwinter.

Satanic Warmaster - Fimbulwinter

Heel wat herkenningspunten dus, gaande van de Scandinavische melodische gitaarlijnen met heel wat diepgang, de typische keelklanken, de lichte ondersteuning van de synth bij momenten en de ruwe maar kwalitatieve geluidsproductie. Sommige zaken mis ik wel, zoals de oudere krakelingen en nostalgische hogere screams die je op een Opferblut of Carelian Satanist Madness vindt. Daarnaast mis ik vooral die oude speelse drumpatronen die erg eigen waren aan de Finse scene en vooral door deze man in de scene gelanceerd werden. Eenzelfde weg als Sargeïst dus op dat vlak, met iets meer rechtlijnigheid en minder Finse kvlt in de drums. Enkel wel een pak minder haatdragend gebracht als je het mij vraagt dan die andere Finse naam. When Thunders Hail is een track met typische Satanic Warmaster-gitaren en smelt dus op de tong, maar de drums blijven hier eerder op dezelfde lijn doorklinken waardoor ik toch een dimensie mis.

Het geeft mij het gevoel dat op Fimbulwinter heel wat diepgang en melodische verfijning (zelfs bijna harmonie) bereikt wordt, en de man veel minder inspeelt op agressie en haatdragende black. Neem je bijvoorbeeld Nuin-Gaer-Faun erbij dan klinkt alles plots wel erg braaf, zonder daarmee iets te zeggen over de diepgang van dit prachtig stukje melodie. Het klinkt gewoon een pak meer Windir dan ik gewend ben van de man. Het contrast vind je terug op een Winter’s Hunger of Funeral Wolves, waar de duisternis van een Mayhem en de vatsigheid van een Carpathian Forest vermengd worden met de eigen stijl van de man. Echter met iets te veel herkenbaarheid in de lijn van die andere bands, dan dat deze tracks echt een Satanic Warmaster-stempel dragen.

Het zal de fans worst wezen natuurlijk, wat ik hier schrijf. Die halen hem toch in huis. Eveneens zullen de mensen hem resoluut weigeren aan te kopen die principieel tegen dit project zijn door de plaatjes, rechtse allianties of stereotiepe Finse black die deze heer onveranderd produceerde en ook zal blijven produceren. Met lichtjes wat veranderingen dan, zoals iets meer harmonie en iets meer technische rechtlijnigheid, maar prima wat diepgang betreft.

Satanic Warmaster - Fimbulwinter

1. Fimbulwinter’s Spell
  2. Funeral Wolves