Asa-Noir – Fall of the Idols

Asa-Noir – Fall of the Idols
WormHoleDeath, 2014

Het Finse Asa-Noir brengt mij in een lastig parket. Dat dit niet mijn kopje thee is, is me na vijf minuten al wel duidelijk maar ik moet ervoor waken de band niet daarom helemaal de grond in te schrijven. Eerst maar even wat achtergrondinformatie. Asa-Noir begon in 2004 als een pagan blackmetalband maar vond het na acht jaar wel welletjes en wijzigde de muzikale koers. Fall of the Idols is na de EP Reforming Heathen Origins uit 2011 en een single een jaar later het derde tastbare resultaat uit de bandgeschiedenis.

Asa-Noir denkt dus eerst duidelijk na voordat er wordt gehandeld en dat is te merken. Fall of the Idols is een album dat helemaal af is. De composities zijn op muzikaal en tekstueel gebied (de band vond inspiratie uit de voorchristelijke Germaanse mythologie Ásatrú en de schrijvers Poe en Lovecraft) met zorg samengesteld. Heel in de verte zijn de blackmetalroots van het gezelschap hoorbaar in de opzet van de nummers en in de zang van Henri Asikainen. Af en toe laat hij horen over een redelijke deathgrunt te beschikken maar veel vaker schakelt hij over naar cleane zang. Met verve overigens, Asikainen heeft een krachtige, gevarieerde stem. De zang is samen met de keyboardbijdragen van Toni Haapasaari overigens wel erg luid en duidelijk te horen, naarmate het album vordert zelfs tot het irritante toe.

Muzikaal laat Asa-Noir zich omschrijven als bijzonder toegankelijke melodieuze deathmetal met een scheut folk. In de zucht naar toegankelijkheid dwalen de Finnen soms af naar powermetal en dankzij de prominente inzet van keyboards ligt zelfs industrial binnen handbereik. Asa-Noir blijft dus een beetje aan de oppervlakte hangen. Het klinkt allemaal als een klok maar tegelijkertijd wordt het ook nergens vuig en vunzig. Achtergrondmuziek dus eigenlijk. Ongetwijfeld prima voor grote groepen luisteraars maar tegelijkertijd zullen veel liefhebbers die iets meer diepte zoeken in hun muziek er niets mee kunnen.

Asa-Noir - Fall of the Idols 200x200

1. Lokasenna
  2. The Fall of the Idols