Thanatos – Global Purification

Thanatos – Global Purification
Century Media, 2014

Het is een understatement om te zeggen dat de carrière van het Nederlandse Thanatos bepaald niet over rozen loopt. De oudste deathmetalband van het land (opgericht in 1984) heeft een geschiedenis van bandwisselingen, failliete platenmaatschappijen, geannuleerde tours, slechte distributie en promotie, een periode van inactiviteit, het kwijtraken van de rechten op de eigen muziek en domme pech. We laten het verleden echter voor wat het is en focussen ons op het hier en nu. Met Global Purification ligt het zesde album op de planken en dat is wat telt.

En of Global Purification telt! Dit is geen plaat die je als een valse, doorgefokte pitbull bij de strot grijpt en je niet meer loslaat. Nee, dit is veel meer dan dat. Global Purification is de naam van de nachtmerrie waarbij je als luisteraar door de woestijn rent, achtervolgd door een tank met de naam Thanatos waarbij bandleider Stephan Gebédi de songs als raketten op je afvuurt. Bam, hier heb je The Murder of Innocence! Knal, daar volgt World Jihad! Hier, ren voor Queen of Gore! Pas na veertig minuten schrik je wakker met maar één wens: zo snel mogelijk weer in slaap vallen.

De heerlijke deaththrashmetal roept direct herinneringen op aan de jaren ’80 maar staat tegelijkertijd helemaal in het hier en nu. Dankzij de productie van Dan Swanö is Global Purification niet kakofonisch dichtgetimmerd, maar heeft het juist een heerlijke rauwe uitstraling die de boosheid van de muziek en teksten goed tot hun recht laten komen. Want die woede is een thema dat over de hele linie terugkomt. ‘Cleanse the earth! Destroy this world!’ spuwt Gebédi in de microfoon tijdens het titelnummer. Het is slechts een voorbode van wat dan nog komt.

Thanatos verdient dertig jaar na de oprichting bewondering en waardering voor het doorzettingsvermogen. Met Global Purification heeft het daarbij ook nog eens een uitstekend middel in de hand om dat ook op muzikaal vlak te rechtvaardigen. Dit is een topplaat van een topband. Gaat dit luisteren!

Thanatos - Global Purification 200x200

1. Global Purification
  2. The Murder of Innocence