Arcade Messiah – Arcade Messiah

Arcade Messiah – Arcade Messiah
Eigen Beheer, 2014

John Bassett is de man die we ook terug vinden binnen het Britse Kingbathmat. De frontman van de band had echter nog wat tijd over en besliste om die te proppen in een soloproject dat de naam Arcade Messiah meegekregen heeft. Net als zijn hoofdband is dit progressieve rock die erg hybride aanvoelt, maar met het grote verschil dat dit een instrumentale band is.

Het balanceert ergens tussen melodische progpop, psychedelische stoner en atmosferische post-rock die niet tintelend wordt gebracht. Zo bereikt deze man verschillende effecten op dit plaatje met zowel instrumentale harmonie als licht-psychedelische loops die dit stukje progrock een mooie verhaallijn bezorgen. Niet al te zwaar gebracht en met een duidelijke nadruk op de melodische golven binnen dit type rock, maar toch durft het op sommige momenten behoorlijk complex van structuur te worden.

Het einde van een track als Your Best Line of Defence Is Obscurity klinkt subliem in mijn oren. Hier bouwt de man minutenlang verder op een melodische basis en gooit er telkens weer een andere laag op om een zweverig geheel te bekomen dat je behoorlijk meetrekt. Dat gebeurt in mindere mate en met loggere lijnen ook op Traumascope, alvorens er even een mooi rustpunt wordt aangebracht in de vorm van Aftermath. Met Everybody Eating Everyone Else treedt er dan terug weer wat complexiteit op met melodische gitaarloops, sferige synth-backings en een fijne groove die nergens voor verveling zorgen. Ook The Most Popular Form of Escape doet het met psychedelische lijnen en een brilliant post-rockverhaal om dan opnieuw met Roman Resolution wat gas terug te nemen. Voor even dan, want de man kan het niet laten om op progressieve wijze zijn plaat te beëindigen.

Een label dus en vlug een beetje. Dit is progrock met een goed, niet al te complex verhaal dat goochelt met rustpunten en geladenheid, maar zonder dat het overdreven klinkt. Erg mooi om te volgen, maar misschien missen sommigen wel wat zang, vooral als koning badmat je bekend is.

Arcade Messiah - Arcade Messiah

1. Sun Exile
  2. Your Best Line of Defence Is Obscurity