Imperial Triumphant – Shrine To The Trident Throne

Code666 Records, 2014

Goed nieuws voor wie vorig jaar rond deze tijd wel te vinden was voor de EP Goliath van het Amerikaanse Imperial Triumphant. Omdat dat de band dit jaar getekend heeft bij Code666, heeft ze besloten om die EP opnieuw uit te geven, samen met de debuutplaat Abominamentvm uit 2012. Deze compilatie wordt gelanceerd onder de naam Shrine To The Trident Throne.

Al zit er maar een jaartje tussen het debuut en de EP, toch hoor je al een zekere evolutie als je de twee laatste nummers naast de rest van de plaat legt. Deze black/death klonk op het debuut uiteraard ook al stevig, met eveneens de typische snijdende en psychedelische gitaarlaag op een stevig drumbasis en voorzien van screams met lichtjes wat effect erop om ze extra slijmerig te laten doorklinken. Op tracks als S.P.Q.R. maakt de band ook wat thrasherige uitstapjes, maar de betere momenten blijven bij mij nog steeds die fases waarin er een zwarte blackdeathkolk op je afkomt. Een kolk die gevoed wordt door wazige blackdeath met snijdende gitaren. Dat komt reeds aardig aan bod op Devs Est Machina of Bellvm, maar het zijn toch vooral de EP-tracks Sodom en Gomorrah die hierin uitblinken.

Dit is vooral een plaat die bedoeld is voor de mensen die de EP nog niet in huis hebben. De kans is groot dat die doelgroep groot is, omdat ik verwacht dat het werk van deze Amerikanen pas nu op Europees niveau sterker verdeeld zal worden door Code666. De eerste zeven-acht tracks leveren knap materiaal, maar ik bekijk ze meer als aanloop naar het kolkende werk van de EP.

Imperial Triumphant - Shrine To The Trident Throne

1. Hierophant
  2. Manifesto