Born From Pain – Dance With The Devil

Born From Pain – Dance With The Devil

Beatdown Hardwear Records, 2014

Zevende album voor het Nederlandse Born From Pain, het eerste met drummer Max van Winkelhof. Born From Pain ging ergens tussen hardcore en thrash in, en werd als zodanig dan maar door velen als metalcore bestempeld. In het verleden passeerde het wel eens bij mij op de randomspeellijst, vooral omwille van het beatdown-gehalte. De titel van dit nieuwe album deed me uitkijken naar Behemoth-invloeden (As Above, So Below), zo ver is het echter niet gekomen.

Geen deathmetal dus, alhoewel ik deze plaat sowieso een stuk harder en snediger vind dan de laatste twee/drie albums. De riffs zijn een pak memorabeler en vinniger geworden, met een nog sterkere Machine Head-koers. Geen bezwaar, want in combinatie met de rollende drums en het stoere vocale gebeuren vormt het een prima constructie. Bepaalde nummers spreken de lomperik in mij aan, zoals Truth of The Streets met Matthi van Nasty, andere nummers zijn dan weer uitermate geschikt voor de liefhebbers van New Yorkse hardcore/metalcore, zoals Chokehold en Dance With The Devil.

Zeker vermeldenswaarig is het nummer Stand Free waar Def P (Osdorp Posse RIP, jawel) een portie Nederlandse rap door de microfoon jaagt. Het werkt, maar dat bewees Osdorp Posse natuurlijk in het verleden al met de samenwerking met Nembrionic. Jammer dat het niet meer was op deze plaat, een plaat die naar mijn gevoel ook wat langer mocht zijn. Iets meer dan dertig minuten duurt hij en je hebt al snel een tweede speelbeurt nodig om alle energie uit je lijf kwijt te raken. Feit dat je überhaupt zin hebt in een tweede luisterbeurt is natuurlijk een goed teken op zich, maar toch. We want more!

Tracklisting:Born From Pain

1. As Above, So Below
  2. Cause and Effect