In Slaughter Natives – Cannula Coma Legio

Cyclic Law, 2014

Martial industrial is – voor zover metal het toelaat – een genre dat ik graag beluister. Het Cold Meat Industry label bracht de meesten in contact met het genre in de vorige eeuw, en tegenwoordig passeren namen als Puissance, Arditi en het machtige Triarii steeds vaker. Voor mij begon het martial industrial avontuur in 1996 met het album Purgate My Stain van In Slaughter Natives. Voor mij geldt die plaat nog steeds als de blauwdruk van martial industrial. De Zweed Jouni Havukainen, de man achter In Slaughter Natives, brengt na 9 jaar nog eens nieuw materiaal uit. Na 25 jaar is het vuur nog niet gedoofd.

Cannula Coma Legio is pur sang In Slaughter Natives. Geen nood om te verwijzen naar de oudere platen en te zeggen dat je daarmee je nieuwsgierigheid moet lessen. Deze is net zo intens en typerend als de voorgaande schijven. Verdoken bombast weerklinkt in alle nummers, net als de dreigende staalfrequenties en de gedesoriënteerde elegische gezangen vol sereniteit en post-apocalyptische visioenen uit lang vervlogen naoorlogse tijden. Een contradictie? Neen, niet voor In Slaughter Natives. Nog steeds doseert Jouni perfect de teutonische klanken te midden van de misselijk makende dark ambient, zonder de dramatiek van vele Duitse en Italiaanse collega’s te benutten. Daardoor behoudt het zijn ceremoniële statigheid én zijn latente spanning.

Niet iedereen is vatbaar voor dit soort van prikkeling, velen zullen het hoogstens catalogeren als cinematische muziek, als een soundtrack voor Games of Thrones of zo. Niet dat ik daar iets op tegen heb, maar volgens mij gaat het nog een stuk verder. Probeer het eens uit is mijn advies. Succes.

Bloodthirst

1. Plague Walk My Earth
  2. Definition Of Being Alive