Cruachan – Blood For The Blood God

Cruachan – Blood For The Blood God
Trollzorn Records, 2014

Voor wie net als ondergetekende van pagan houdt maar is uitgekeken op de folkriedels van Eluveitie brengt het einde van het jaar nog een toppertje. Cruachan is terug en bewijst op Blood For The Blood God dat folkclichés en uitstekende metalmuziek wel degelijk te combineren zijn.

Het rauwe randje, dat is wat Cruachan onderscheidt van heel wat collega’s. Net als heel wat andere bands gebruikt men een resem traditionele instrumenten, klassieke ritmes en meezingers, maar wanneer het gaspedaal open wordt getrokken word je als luisteraar meegesleurd in een heerlijke orkaan van blastbeats en rauwe vocalen. Neem nu The Arrival Of The Fir Bolg, dat een heel herkenbaar folkdeuntje combineert met een sterke riff en enkele passages die je van je sokken blazen. De productie sluit hier perfect op aan, het album is niet te gepolijst, maar klinkt bij momenten lekker ruw, zonder dat er een instrument verloren gaat in de bij momenten complexe composities met verschillende folkinstrumenten. Dit sluit ook goed aan bij de vocale stijl van Keith Fay, die met vaste regelmaat zijn strot opentrekt om blackmetalterrein te verkennen, iets wat dit album ook wel nodig heeft.

Sinds Blood on the Black Robe doet Cruachan het ook met heel wat minder vrouwelijke vocalen en dat is op deze plaat niet anders. Hier en daar versterkt Barbara Allen Keith Fay, maar dit blijft beperkt (The Marching Song of Fiach McHugh) zodat het ten allen tijde een meerwaarde vormt. Hetzelfde geldt voor de obligate instrumentale folknummers, die gelukkig wel worden opgeleukt met het stevigere gitaarwerk (Gae Bolga). Het is een nummer dat je wel eerder hebt gehoord, maar waar je wel mee overweg kan, omdat je weet dat het stevigere werk nadien weer aan de beurt is.

Blood For The Blood God is een redelijk lang album, maar gaat dankzij de goede balans tussen folk en echte metal nooit vervelen. Deze Ierse horde bewijst dat al het goede van Blood on the Black Robe nog steeds in overvloed aanwezig is en dat er voor folkliefhebbers naast Primordial nog een jaarlijstkandidaat uit Ierland te vinden is.

Cruachan - Blood For The Blood God

1. Crom Cruach
  2. Blood for the Blood God