The Contortionist – Language

The Contortionist – Language
Good Fight Music, 2014

Je ziet het steeds vaker gebeuren, bands die audities houden via YouTube. Iedereen ter wereld kan zijn kunnen laten horen en onbekende muzikanten krijgen de kans om hun droom uit te laten komen. The Contortionist besloot op de genoemde wijze op zoek te gaan naar een nieuwe vocalist na het vertrek van zanger Jonathan Carpenter in 2013, maar koos grappig genoeg voor Michael Lessard. Hij is ook wel bekend van Last Chance To Reason, een band die best wel bekend is in het progressieve rock-/metalmilieu.

The Contortionist laat grotendeels zijn deathcoreinvloeden varen op Language, het metalgehalte ligt zelfs vrij laag. Bij Intrinsic werd er al een verandering van sound ingezet, maar nu bevindt het gezelschap zich inmiddels in een richting die veel van bands als Between the Buried and Me en Cynic wegheeft. Vooral de laatste band lijkt een grote inspiratie te zijn op Language, een track als Primordial Sound had niet misstaan op Traced In Air, het Cynic-album uit 2008. De gitaarpartijen zijn dromerig en bevatten kleurrijk akkoordenwerk dat rustig openbloeit, terwijl de synths het geheel nog wat sfeervoller maken. Het drum- en baswerk is daarentegen telkens met proggy ritmeverschuivingen en jazzy partijen bezig waarbij de groove nog steeds goed aanwezig is, er wordt sterk gemusiceerd.

Met deze verandering in sound is er dus ook een nieuwe zanger. Michael Lessard heeft meer persoonlijkheid in zijn stem en heeft een wat zachter timbre. Dit past goed bij het dynamische geluid van The Contortionist, ook zoekt Lessard interessante lijnen op. Ondanks het softere geluid heeft de band toch nog af en toe metalstukken in zijn muziek zitten en daar zit op dit moment echt de achilleshiel. Na een prachtig uitgewerkte dromerige progressieve rockpassage komt er bijvoorbeeld ineens een deathcoreachtige passage die ongelofelijk vlak en niet krachtig overkomt.

Dat is simpelweg jammer en dé reden waarom in mijn ogen Language geen fantastische, maar een goede plaat is geworden. De band brengt zijn proggy sound met een stuk meer rust dan op Intrinsic en laat wat meer open waardoor het voor de luisteraar een stuk aangenamer is geworden. Nu nog het metalwerk volledig weg en dan staat er over een aantal jaar een prachtplaat klaar.

The Contortionist – Language

1. The Source
  2. Language I: Intuition